Brusselaar is multimodaal geworden
Voor hun verplaatsingen binnen het Brussels Gewest zijn de meeste inwoners, uit vrije wil of uit noodzaak, multimodaal geworden. Dat wil zeggen dat hij of zij vlot verschillende transportmiddelen combineert.
Andere opvallende vaststelling is dat samen met die ontwikkeling van de Brusselaar als multimodaal wezen, het belang van de auto is afgenomen. In 2010 hadden zo minder Brusselse gezinnen een auto in huis dan in 1999. De auto is ook zijn koppositie in aandeel verplaatsingen kwijtgeraakt aan te voet gaan.
Het aandeel verplaatsingen in Brussel met de auto is volgens Brussels Studies dan ook niet sterk toegenomen. "Het is zelfs lichtjes gedaald, aangezien de meeste opstoppingen zich op de toegangswegen en op de Ring voordoen", klinkt het. "De demografische boom en de toename van de verplaatsingen die deze boom teweegbrengt, hadden kunnen leiden tot een veel opvallendere verslechtering van de situatie indien die niet was veranderd."
De studie noemt de status-quo "al een prestatie op zich". "Maar dit geeft de gebruiker de indruk dat de situatie verslechtert, met name op vlak van reistijd".
Gewest moet mobiliteitsplanning bepalen
De evoluties in de hoofdstad heeft volgens Brussels Studies ook gevolgen voor het beleid. Er is een totaalvisie nodig. "Maar vandaag is er meer concurrentie dan samenwerking tussen de entiteiten", klinkt het. "Een coördinatie op schaal van de hoofdstad zal noodzakelijk zijn tussen alle actoren om het openbaar vervoersaanbod te verbeteren en het gebruik van de auto voor verplaatsingen naar en uit Brussel, een echte rem op de gewestelijke ontwikkeling, drastisch in te perken."
Een van de gevolgen van die broodnodige totaalvisie is dat het Gewest, en meer bepaald de Directie Strategie van Mobiel Brussel, de controle over de mobiliteitsplanning in Brussel op zich moet nemen. Nu zijn zowel de vervoersmaatschappijen, van MIVB tot NMBS, als instanties zoals Beliris bezig met het sturen van het vervoer in Brussel.
Vlaanderen: auto baas
In Vlaanderen blijft de auto voorlopig koning. Volgens cijfers van Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) neemt de Vlaming voor verplaatsingen tussen de 1 en de 3 kilometer in twee van de drie keer de auto. Ook een kwart van de verplaatsingen onder 1 kilometer gebeurt in een kwart van de gevallen met de auto. Alleen bij verplaatsingen van boven de 40 kilometer krijgt de auto wat concurrentie, want dan neemt men in Vlaanderen een keer op vijf de trein.
In de steden, vooral in Antwerpen en Gent, daalt de autodruk wel. Antwerpenaren gebruiken voor woon-werkverkeer onder de vijf kilometer in 40 procent van de gevallen de fiets.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.