Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines is op zoek naar een vijfde iconisch ontwerp om een van haar vliegtuigen te sieren. Voor dit vijfde Belgian Icon kan je je idee tekenen of beschrijven en vervolgens inzenden voor een wedstrijd. Er is maar één logische regel: het moet een Belgisch icoon zijn. Dinsdag verandert een deel van Brussels Airport voor de gelegenheid ook voor een paar uur in een schildersatelier.
Brussels Airlines op zoek naar nieuw iconisch ontwerp
Eerder beschilderde Brussels Airlines al vier vliegtuigen met verwijzingen naar Belgische handelsmerken. Het gaat over Kuifje, René Magritte, de Rode Duivels en Tomorrowland.
Welk vijfde icoon binnenkort airborne gaat over het Europese continent, mag de Belg nu voor het eerst zelf beslissen. De maatschappij heeft op haar website een website uitgeschreven en krijgt van de luchthaven dinsdag tussen 8.30 uur en 13.00 uur een pop-up schildersatelier. "Daar kunnen de mensen zich uitleven op grote schildersezels met blanco vliegtuigen," vertelt Kim Daenen van Brussels Airlines.
Ondertussen kwamen op de website al zo'n 250 ontwerpen binnen. "Dat gaat van frietjes, mosselen, bier en chocolade, over de smurfen, tot meer verrassende ideeën zoals Mercator en de Marsupilami," voegt Daenen toe. "Als mensen liever geen tekening maken, kunnen ze via de website ook een beschrijvende tekst doorsturen."
De luchtvaartmaatschappij benadrukt wel dat de voorstellen aan een aantal regels moeten voldoen: het moet om een uniek idee gaan dat overal ter wereld herkenbaar is, maar het mag niet commercieel zijn. "We hebben bijvoorbeeld een voorstel gehad van een vliegtuig in de kleuren van Cara Pils", zegt Daenen.
Twee finalisten, één winnaar
De wedstrijd loopt tot 31 augustus. Dan worden de twee beste ontwerpen gekozen door een paar bekende juryleden. Onder hen BOZAR-directeur Paul Dujardin, Olympisch kampioen en Elsenares Olivia Borlée, Etterbeeks sterrenchef Yves Mattagne, Tomorrowland-stichters Manu en Michiel Beers, Pairi Daiza-CEO Eric Domb, en producer en muzikant Netsky.
De twee juryfavorieten worden dan ontworpen en ten slotte kiest het publiek via Facebook zijn favoriete design. De Belg met het winnende idee mag het gehele creatieproces van dichtbij meemaken en meevliegen op de eerste vlucht van het nieuwe icoonvliegtuig (een Airbus A320).
Volgens Brussels Airlines-CEO Bernard Gustin zijn de Belgian Icons ondertussen een fenomeen geworden dat mensen van over de hele wereld kennis laat maken met België. “We willen deze keer de beslissing echt aan onze klanten laten. Zij kiezen hún volgende vliegtuig. We hopen een groot aantal unieke ideeën te ontvangen en wie weet bewaren we er wel enkele voor het zesde vliegtuig in de reeks," besluit de bedrijfsleider. De onthulling van nummer 5 is voor maart 2018.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.