Nationale vakbondsstaking: Brussels Airport

| Archiefbeeld van de nationale vakbondsstaking op 13 februari 2019.

Brussels Airlines wil afslanken met vrijwillig vertrek

HD
© Belga
23/10/2019
Updated: 23/10/2019 15.32u

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zal het de komende jaren met minder personeel doen, met hoeveel is nog niet bekend. "We groeien, maar maken geen winst", legt woordvoerder Kim Daenen uit aan BRUZZ. "Daarom moeten we nu eerst die stap achteruit zetten." Dat betekent niet dat er een collectief ontslag komt. Het is de bedoeling dat jobverlies wordt opgevangen met vrijwillig vertrek.

Dat het bedrijf afslankt kregen de vakbonden woensdag te horen van de directie. "Het gaat om een plan waarbij we de mensen willen ondersteunen bij het vinden van een nieuwe job, en dit op vrijwillige basis", zegt Kim Daenen, woordvoerder van Brussels Airlines aan BRUZZ. "Daarom is het onmogelijk om een cijfer te geven over hoeveel mensen er zullen verdwijnen." Er werken nu 4.200 mensen bij Brussels Airlines.

Of er een impact zal zijn op het aantal vluchten, is nog onbekend. "Het is te vroeg om dat te zeggen", zegt Daenen, "er is nog geen enkele beslissing genomen over het aantal vluchten of over de vloot. Maar we kijken voor de afslanking naar alle segmenten van het bedrijf, dus een impact is mogelijk."

Bedoeling van de hele operatie is om opnieuw winstgevend te worden. De maatschappij mikt op een EBIT-marge (winst voor interest en belasting, red.) van 8 procent tegen 2022. "De laatste jaren zijn we fors gegroeid maar dat heeft niet tot winst geleid", zegt Daenen. "We moeten nu eerst een stap achteruit doen voor we opnieuw kunnen groeien."

Brussels Airlines maakt deel uit van de Lufthansa-groep, maar is niet overgenomen door diens dochter Eurowings. De van oorsprong Belgische luchtvaartmaatschappij profileert zich als een 'network airline', wat wil zeggen dat ze inzet op vluchten met een overstap, bijvoorbeeld via Parijs naar Afrika.

Service is daarbij belangrijk, zowel on-board als nadien, maar dat komt met een prijskaartje. "We zijn geen lowcost-maatschappij, maar moeten er wel tegen concurreren", vat Daenen de uitdaging van Brussels Airlines samen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , Brussels Airport , brussels airport zaventem

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni