Brussels Gewest wil Europese wijk transformeren
Het Brussels Gewest schrijft samen met de Europese Commissie en de Stad Brussel een grote ontwerpwedstrijd uit voor de vernieuwing van de Europese wijk. Ook voor de heraanleg van het Schumanplein komt er een internationale ontwerpwedstrijd. Dat is nu nog een transitplein, maar moet weldra veel rustiger worden door alleen lokaal verkeer toe te laten.
De tunnel die het verkeer van de E40 naar het centrum brengt, wordt misschien verlengd. Een studie toont aan dat het haalbaar is om auto's 350 meter lang onder de Wetstraat te laten rijden. Zo'n tunnel zou de Wetstraat, het Schumanplein en de Kortenberglaan ontlasten.
De Europese Commissie wil haar versnipperde kantoren hergroeperen aan de Wetstraat. De Brusselse regering wil daarom 230.000 vierkante meter kantoorruimte creëren voor de Europese Commissie.
Maar er komt ook voor 110.000 vierkante meter nieuwe woongelegenheden bij en voor 60.000 vierkante meter commerciële ruimte. Volgens het richtschema moet de wijk voor 2020 39.000 inwoners tellen. Dat zijn er 6.000 meer dan in 2001.
De vernieuwde Europese wijk moet volgens het richtschema van de Brusselse regering een sterke symbolische identiteit krijgen, met gezellige openbare ruimten en een grote architecturale waarde. Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer hebben er voorrang.
De Brusselse regering stelt ook een aantal maatregelen voor om het autoverkeer terug te dringen. Het gaat onder meer om een automatische metro en een nieuwe metrolijn. Het richtplan pleit ook voor een toonaangevend cultureel project in de Europese wijk.
Kandidaat-deelnemers kunnen voor eind mei hun ontwerp indienen. Tegen eind juni worden er drie tot vijf kandidaten weerhouden. De werkzaamheden zouden in 2011 kunnen beginnen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.