Brusselse leerkrachten: eindtermen vaak niet gehaald
Een veertigtal leerkrachten uit het Brusselse kleuter-, lager en middelbaar onderwijs offerden hun vrije woensdagmiddag op om, samen met enkele Vlaams-Brusselse politici, in het halfrond van het Brusselse parlement te debatteren over het Brusselse onderwijs. Ze konden er hun zegje doen over taalachterstand en diversiteit en over het tekort aan leerkrachten. Na de discussies mochten ze, net als echte parlementsleden, stemmen over een aantal stellingen.
De taalachterstand bij de Brusselse kinderen is enorm, zo bleek uit de getuigenissen van enkele leerkrachten. Ook in het middelbaar blijft de gebrekkige kennis van het Nederlands de leerlingen parten spelen. "En dat maakt het op alle vakken moeilijker," zei een leerkracht die Frans en wiskunde geeft. "Ik merk dat heel wat leerlingen afhaken als ze bijvoorbeeld het laadvermogen van een vrachtwagen moeten berekenen. Ik zeg het dan maar in het Frans. Eigenlijk spreek ik gedurende de hele les Nederlands en Frans door elkaar."
Niet alle aanwezigen waren het met die aanpak eens, maar uit de stemming achteraf bleek wel dat de meerderheid van de leerkrachten niet vindt dat je overal en altijd Nederlands moet spreken op school. De Brusselse leerkrachten wensen voorts dat er meer uitwisseling gebeurt tussen het Franstalig en Nederlandstalig onderwijs, maar slechts een minderheid is voorstander van immersie- of tweetalig onderwijs.
Andere opvallende stemuitslag: slechts drie van de aanwezige leerkrachten durfden te stellen dat de eindtermen in Brussel gehaald worden. "We camoufleren veel om de leerlingen toch maar hun diploma te gunnen," zo klonk het. Toch vindt de meerderheid van de Brusselse leerkrachten niet dat Brussel aangepaste eindtermen behoeft.
Veel tijd was er aan het eind niet meer om het nog te hebben over het capaciteitsprobleem en het tekort aan leerkrachten in Brussel. "Het tekort wordt steeds nijpender en ik zie niets gebeuren," zo vertolkte de directeur van de Molenbeekse Vier Windenschool de frustratie van heel wat Brusselse schooldirecties. De deelnemers suggereerden meteen enkele oplossingen: meer doorgroeimogelijkheden, en vooral, opnieuw een mentor voor beginnende leerkrachten.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.