Morgen begint de Women Entrepreneurship Campaign van de Brusselse microkredietinstelling microStart. Met de campagne wil de instelling vrouwen aanmoedigen om zelf een onderneming op te starten. "Mensen denken vaak nog dat mijn man de baas is en ik slechts een werkneemster ben", getuigt een Brusselse onderneemster.
Brusselse microkredietinstelling lanceert campagne rond vrouwelijk ondernemerschap
De 31-jarige Jarine Siassia heeft haar eigen schoonheidssalon in Elsene. Toen ze haar zaak bijna vier jaar geleden oprichtte, was dat geen evidentie. "Toen ik mijn opleiding als schoonheidsspecialiste had afgerond, vond ik moeilijk werk. Behalve dagcontracten en freelancewerk, zat er niet veel meer in. Toen besloot ik om voor mezelf te gaan werken", vertelt Jarine.
Zij botste al snel op enkele hindernissen, en kreeg ook te maken met vooroordelen. "Mensen denken nu nog vaak dat mijn man de leiding heeft over mijn zaak, en ik slechts een werkneemster ben. Ik had heel weinig zelfvertrouwen", vertelt ze. "Daarnaast had ik moeilijkheden bij de bank."
Campagne
Volgens microkredietinstelling microStart krijgen vrouwen moeilijker toegang tot financiering bij de bank en ligt het weigeringspercentage bij vrouwen dertig procent hoger dan bij mannen. Alhoewel het aantal vrouwelijke zelfstandigen stijgt in Brussel, is slechts 28 procent van de Brusselse ondernemers een vrouw.
MicroStart lanceert daarom de Women Entrepreneurship Campaign. Die vindt plaats van 16 tot en met 20 november, in de vorm van online workshops over vrouwelijk ondernemerschap. "We zetten de vrouwelijke ondernemers niet genoeg in de schijnwerper", vindt Jarine. "Ik heb al heel wat vrouwen overtuigd om dezelfde stap te zetten. Als je iets graag doet, overwin je de moeilijkheden op je pad, en kom je daar sterker uit."
'Zelfvertrouwen teruggevonden'
Intussen loopt Jarines zaak vlot - al ligt ze nu even stil door de lockdown - en is ze nu bezig met de uitbreiding van haar zaak in de Waversesteenweg in Elsene. Daarvoor kreeg ze hulp van microStart, met coaching en financiering. "Dankzij het microkrediet kon ik de uitbreidingswerken betalen", vertelt Jarine nog. "En mijn coach had me aangeraden om niet alleen diensten te verlenen, maar ook om producten te verkopen." Zo is Jarine intussen de officiële verdeler geworden van een cosmeticamerk.
Sinds haar lancering heeft microStart in Brussel al 2.592 projecten gefinancierd, voor in totaal meer dan vijftien miljoen euro. In 34 procent van de gevallen ging het om projecten die werden opgestart door vrouwen. "Dankzij mijn onderneming heb ik mijn zelfvertrouwen helemaal teruggevonden", besluit Jarine.
Wie meer wil weten over de Women Entrepreneurship Campaign, kan terecht op de website van microStart. Inschrijven kan via deze link.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , ondernemerschap , microkrediet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.