Oplaadpunt elektrische fietsen Lidl 2

Brusselse oplaadpunten voor e-bikes nog niet in kaart gebracht

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
03/02/2016

Mocht de straatverlichting nog op gas branden, zou het te begrijpen zijn. Maar het Brussels Gewest kan de burger niet informeren over de adressen en het aantal oplaadpunten of -palen voor de milieuvriendelijke elektrische fiets.

V oor de recentste fietsbeurs Velofollies in Kortrijk Xpo (januari) werd berekend dat elektrische fietsen 23 procent van het marktaandeel uitmaken. Het Brussels Gewest wil tegen 2018 het aantal fietsverplaatsingen van 5 naar 20 procent optrekken.

Mooi, gezien het netwerk van gewestelijke fietsroutes via autoluwe straten voor 80 procent is afgewerkt. Al is het nog uitkijken naar het intergewestelijk Fiets-GEN (voor snelle fietsers) dat moeizaam van de grond komt.

Waar sinds jaar en dag beleidsmatig minder aandacht aan besteed werd, is dat onder de fietsers ook gebruikers horen van e-bikes, elektrische fietsen met een oplaadbatterij. Maar daarvoor moet de e-biker ook weten waar hij een oplaadpunt of -paal kan vinden onderweg. Bedrijven en instellingen doen moeite om een oplaadpunt te voorzien, maar waar die te vinden zijn, blijft onoverzichtelijk voor de hoofdstedelijke regio.

Laadpunten aan Ikea en Lidl
In Vlaanderen en buitenlandse hoofdsteden als Den Haag werkt het oplaadpuntenoverzicht nochtans eenvoudig. Websites geven meteen een totaal- en detailbeeld van openbare en private parkings, stations, fietswinkels, cafés, groenvriendelijke B&B’s en noem maar op. Zo kan voor de terugreis de accu opgeladen worden, al dan niet tegen betaling.

Al bij al is er ook geen echt ‘oplaadeiland’ voor elektrische fietsen in de hoofdstad. Waar moet dan gezocht worden? Telenet beschikt over een globale database van oplaadpunten, maar die blijkt zich te beperken tot alles wat buiten het Brusselse Gewest ligt. Wie bij de provincies info zoekt, vindt ook bruikbare gegevens, maar andermaal niet voor Brussel. Ook de café-en restaurantsector heeft geen overzicht. Noch de hotelsector. Vreemd, want voor elektrische auto’s zijn wel gegevens beschikbaar. Maar dus niet voor e-bikes, e-scooters, scootmobiels en elektrische steps, stuk voor stuk moderne, stadsvriendelijke vervoersmiddelen die geen uitstoot van C02 en fijn stof produceren.

Alain Boeyden, de initiatiefnemer van Oplaadpunten.org, vindt het sneu dat er geen officiële gegevens over Brussel te integreren zijn in de gratis gebruikerssite. Hij blijft wachten op een reactie van de bevoegde minister. Oplaadpunten.org geeft in afwachting mee dat Ikea (Bergensesteenweg, Anderlecht) twee gratis, publieke oplaadpunten heeft. Een tweede adres is het warenhuis Lidl (Graystraat, Elsene), dat zes publieke oplaadpalen heeft, weliswaar betalend.

Overstappen
Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) heeft nochtans plannen met het gebruikscomfort voor e-bikers. Smet heeft vzw Cyclo de opdracht gegeven om in al de Fietspunten elektrische oplaadpalen te voorzien: in het Zuid-, Noord- en Centraal station en in het Luxemburgstation. “We hebben die vraag vorige week gekregen,” bevestigt Liesbeth Driessen van Cyclo.

“In ons Atelier (Vlaamsesteenweg) en Open Atelier (Bockstael) hebben we geen oplaadpunten. We zullen onderzoeken hoe het plan van het gewest concreet kan geïntegreerd worden op de vier Fietspuntadressen. Het gaat om meer dan een stopcontact plaatsen. Hoe openbaar kan zo een oplaadpunt worden? Moet dit oplaadpunt betalend worden of niet? We zullen bekijken wat we kunnen implementeren.”

Tweede toekomstplan van het gewest is het voorzien van elektrische oplaadpunten in de nieuwe fietsparkings die Brussel Mobiliteit gaat aanleggen in samenspraak met de MIVB aan metro Beurs (1.000 fietsplaatsen) en De Brouckère (500). Beliris, het Brusselfonds van de federale regering financiert die parkings, “maar hoeveel oplaadpunten er komen, is nog niet bekend,” bevestigt Brussel Mobiliteit.

Ook bij de overstapparkings, de nieuwgenaamde Park&Ride Parkings (P&R) voor pendelaars en openbaar vervoergebruikers, gaat werk worden gemaakt van elektrische oplaadpalen (derde toekomstplan). En dit voor zowel de bestaande, nog onbeheerde parkeerterreinen die als P&R gaan worden ingericht, als voor de zeven overstapparkings die het gewest al gebruikt (Coovi, Lennik/Erasmus, Roodebeek, Kraainem, Herrmann-Debroux, Delta, Stalle).

De bedoeling zou zijn dat de overstapparking ook als Bike&Ride (B&R) bekendheid verwerft, “en dat iemand die met de fiets tot de parking rijdt er overstapt op openbaar vervoer en omgekeerd,” zo geeft het kabinet van Pascal Smet mee. Of de oplaadpunten in de ‘beveiligde’ fietsenstallingen van de overstapparkings komen of buiten op de parking, is niet duidelijk.

Elektrische Villo
Verder herinnert de minister eraan dat bij aanpassing van gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen gevraagd wordt om bij nieuwbouw (kantoren, groepswoningen,...) ook oplaadpunten te voorzien naast de (verplichte) fietsparkings. Het gewest spreekt verder nog over oplaadpunten in zijn regelgeving over Bedrijfsvervoerplannen voor instellingen met meer dan honderd personeelsleden in Brussel. Bedoeling is om de mobiliteit te verbeteren via het aanzwengelen van private initiatieven. De bedrijven dienen hiervoor een plan in (het jongste dateert van 2014, een nieuwe update wordt verwacht in 2017, red.). De overheid kent nu eenmaal steun toe aan bedrijven die fietsparkings bouwen en elektrische oplaadpunten voorzien.

Daarnaast is Villo in samenwerking met de MIVB en Brusselse gemeenten bezig om een aanbod uit te werken van elektrische Villofietsen. Het gaat nog om een studiefase van dit type (te huren) deelfietsen, waarvoor specifieke oplaad- en rangeerpalen moeten geïnstalleerd worden. “Op technisch vlak zijn we klaar voor installatie,” luidt het bij Villo,”maar het dossier blijft om juridische en andere redenen hangen op het kabinet.” In afwachting van een database voor de stedeling, pendelaar en buitenlandse toerist kan het Brussels Gewest voor zijn 1,1 miljoen inwoners verwijzen naar twee private oplaadadressen voor elektrische fietsen: de parking van Ikea en het warenhuis Lidl.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni