Brusselse vrederechters kiezen kant van de klant

© brusselnieuws.be
04/11/2010
Een gecontesteerde boete of rekening en een klantendienst die niet antwoord op uw brieven. Het is een administratief scenario waar velen mee te maken krijgen. Brusselse vrederechters deden recent enkele opmerkelijke uitspraken in processen tegen Proximus en City Parking. In beide gevallen werd niet gereageerd op de klachtenbrieven van de gedupeerden, wat de rechters in het verkeerde keelgat schoot.

Het eerste geval draait rond een gepensioneerd koppel dat van GSM-operator Proximus een rekening van 292 euro in de bus kreeg. Het ging om een oproep naar een 0088-nummer van 27 minuten. Een 0088-nummer wordt gebruikt voor speciale toepassingen als sateliettelefonie. De tarieven liggen er zeer hoog. Het koppel betwiste die rekening en stuurde enkele aangentekende brieven naar Proximus, waar evenwel geen antwoord op kwam. Zo berichtte de RTBF.

De zaak kwam voor de vrederechter die oordeelde dat Proximus een verkeerde factuur had opgemaakt. De rechter kende het koppel 500 euro schadevergoeding toe.

Een parkeerboete van 25 euro is de oorzaak van het tweede geval. De automobilist in kwestie parkeerde in een blauwe zone in SInt-Pieters-Woluwe zonder parkeerschijf en werd daarvoor beboet. De man schreef verscheidene brieven naar City Parking, het bedrijf dat instaat voor de boetes, om een foto en de exacte plaats van de overtreding door te storen. Daarop kwam geen antwoord, maar City Parking drukte wel door om de boete betaald te krijgen.

De vrederechter besliste nu dat de firma niet ter goeder trouw handelde omdat ze niet antwoorde op de redelijke vragen van de automobilist. Zijn advocaat roept foutparkeerders dan ook op om in geval van een gelijkaardige boete bewijsmateriaal op te vragen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni