Philippe Pivin, MR-kamerlid en burgemeester van Koekelberg, noemt de plannen van Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) om trajectcontrole te installeren in de Leopold II-tunnel 'voorbarig'. Voor hem moet er, bij een effectieve invoering van de trajectcontrole, een marge worden ingebouwd van twintig kilometer per uur bij het verbaliseren van een overtreding.
Burgemeester Koekelberg boycot snelheidslimiet in Leopold II-tunnel
In een reactie aan persgroep Belga kondigt burgemeester van Koekelberg Philippe Pivin (MR) aan dat hij het protocolakkoord van Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) niet zal tekenen. Daarin stelt Debaets onder andere voor om automobilisten in de Leopold II-tunnel te onderwerpen aan trajectcontrole.
Staatssecretaris negeert brief
Ondanks het feit dat het akkoord 50.000 euro voor de zone Koekelberg voorziet, wordt er volgens Pivin niets voorzien om te evalueren hoeveel manschappen er gemobiliseerd dienen te worden om het akkoord uit te voeren. Volgens hem houdt de staatssecretaris ook helemaal geen rekening met de brief die hij haar in maart had gestuurd en zet ze haar project gewoon voort.
Verder vreest de burgemeester ook dat de trajectcontrole, waarbij de voertuigen via de nummerplaten gecontroleerd worden, aanleiding zal geven tot heel wat succesvolle rechtszaken. Zo stonden de camera's van de trajectcontrole een tijdje gericht op de voorste nummerplaten. Dat is onwettig, aangezien processen-verbaal volgens de regel opgemaakt worden op basis van het achterste kenteken.
Marge van twintig kilometer per uur
Pivin wijst er ook op dat Brussel Preventie & Veiligheid de trajectcontrole wil uitrusten met de ANPR-technologie voor automatische nummerplaatherkenning. Daarmee kan gecontroleerd worden of het voertuig in orde is met de technische controle en is het ook mogelijk na te gaan of de eigenaar al dan niet gezocht wordt.
Tot slot vindt de burgemeester vindt vijftig kilometer per uur als maximumsnelheid veel te traag. Er moet volgens hem een marge worden ingebouwd van twintig kilometer per uur bij het verbaliseren van overtreders.
Lees meer over: Koekelberg , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.