Burgemeesters blijven morren over parkeerplan

© brusselnieuws.be
16/11/2011
De 19 burgemeesters en de Brusselse minister voor Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) blijven bakkeleien over het Gewestelijk Parkeerbeleidsplan. Dat bleek woensdag na overleg. De burgemeesters huiveren voor een start van het plan net voor de gemeenteraadsverkiezingen.

De 19 vinden het plan, dat de autodruk in Brussel moet verminderen, te abstract. Ze willen onder meer lagere parkeertarieven en twee bewonerskaarten per huishouden. De burgemeesters willen ook dat parkeren in de randgemeenten beduidend goedkoper wordt dan in het centrum van het gewest.

Volgens de burgemeesters wil Brigitte Grouwels nog steeds geen millimeter afwijken van het parkeerplan. "Het is eenvoudig. Ze antwoordt niet op de vervelendste vragen en voor de rest stelt ze dat alles al in het plan of de ordonnantie staat," zegt Etterbeeks burgemeester en MR-kopstuk Vincent De Wolf op de RTBF.

Grouwels zegt dan weer dat ze wel degelijk een aantal interessante suggesties hoorde die ze in het plan wil opnemen.

Verkiezingskoorts
De 19 burgemeesters zijn grotendeels tegen het plan gekant en vragen dat de gemeenten zelf in grote mate het eigen parkeerbeleid blijven uitstippelen. Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht stellen de burgemeesters zich nu nog weigerachtiger op dan de voorbije jaren. Ze dreiger ermee een eigen ordonnantie in te dienen in het Brussels parlement.

Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A) steunt Grouwels en vindt dat de MR en De Wolf zich hypocriet gedragen in hun kritiek op het plan. "De Wolf zat zélf aan tafel toen de werkgroep Brussel besliste om het parkeerbeleid ook echt uit te voeren. Uitstel tot na de verkiezingen betekent trouwens dat je dan net voor de gewestverkiezingen van 2014 zit."

Het parkeerplan van Brigitte Grouwels en de Brusselse regering (dat voortvloeit uit een ordonnantie van de vorige gewestregering en Pascal Smet, SP.A) moet niet alleen het parkeren in Brussel beter coördineren, maar wordt ook de belangrijkste hefboom om de autodruk in Brussel te verminderen. Die vermindering is de belangrijkste doelstelling van het Iris 2-plan.

Het plan voorziet minder parkeerplaatsen op de openbare weg en een coherente prijzenpolitiek, die bijvoorbeeld afraadt om centrale zones met de auto aan te doen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni