Uit een beperkte rondvraag bij burgemeesters uit de noord- en oostrand van Brussel blijkt dat deze zich kanten tegen het pleidooi van de Brusselse burgemeesters voor een verbod op nachtvluchten. Ze zouden het op zich weliswaar een goede zaak vinden, maar vrezen dat de luchthaven bij een verbod op nachtvluchten in economische problemen zou komen.
Burgemeesters noord- en oostrand geen voorstander verbod nachtvluchten
"Afschaffen van de nachtvluchten betekent dat de vrachtluchthaven Brucargo verdwijnt met alle consequenties vandien voor de werkgelegenheid. Dat gaat te ver. Het aantal nachtvluchten mag evenwel niet verder stijgen dan de 16.000 per jaar die nu maximaal toegelaten zijn. Er moet ook werk gemaakt worden van een betere spreiding, zodat de last voor iedereen beperkt en draaglijk wordt", aldus Jean-Pierre De Groef (Sp.a), burgemeester van Machelen.
Ook de Wemmelse burgemeester Walter Vansteenkiste (W.E.M.M.E.L.) vindt dat een beperking van de nachtvluchten niet ten koste mag gaan van de economische leefbaarheid van Brussels Airport. Hij ziet echter mogelijkheden om met een betere uitrusting van de luchthaven - zodat alle start- en landingsbanen optimaal zouden kunnen gebruikt worden - op termijn de nachtvluchten overdag uit te voeren.
Jan Spooren (N-VA), burgemeester van Tervuren, vindt dat moet bekeken worden in hoeverre een eventuele beperking van nachtvluchten de economische leefbaarheid van de luchthaven aantast. Hij ziet mogelijkheden om de nachtelijke geluidsoverlast te beperken door bijvoorbeeld inzet van stillere vliegtuigen en pleit, zoals zijn collega's, voor een eerlijker spreiding van de vluchten "zodat de situatie voor iedereen draaglijker wordt".
Niet realistisch
Voor Fréderic Petit (LB-UNION), burgemeester van Wezembeek-Oppem, kan het verbod op nachtvluchten slechts een doelstelling op lange termijn zijn, "want niet realistisch op korte termijn". Hij stelt zoals de Brusselse burgemeesters voorstander te zijn van een verlenging van het nachtregime van 23-6 uur tot 22-7 uur.
"Dit zou een duidelijke verbetering zijn van de situatie voor honderdduizenden mensen. Een andere maatregel die de situatie sterk zou verbeteren is een verbod op de meest lawaaierige vliegtuigen. Indertijd had staatssecretaris Schouppe hiervoor een fasering voorzien, maar Brussels Airport heeft die niet uitgevoerd."
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.