'Bus 95 is een beestentransport'
"D it is geen vooruitgang, maar een regelrechte achteruitgang." Zo beoordeelt een van de inwoners de aanpassingen aan het MIVB-netwerk tussen haar gemeente en Brussel-centrum. Ondanks de late aankondiging van de publieke vergadering met de MIVB, zit de raadzaal in het gemeentehuis afgeladen vol.
De twee MIVB-afgevaardigden die de vergadering mogen presenteren, Jacques Evenepoel en Jean-Michel Mary, beginnen dapper aan hun diavoorstelling. Succesvolle verwezenlijkingen en grootse toekomstplannen vullen een fikse reeks slides. Een vrouw achter me mompelt: "C'est beau ça, maar hoe zit het hier?" Na een uur verschijnt de eerste dia over Watermaal-Bosvoorde. Ironisch applaus vult de zaal.
Het MIVB-netwerk in Watermaal-Bosvoorde werd de voorbije jaren grondig door elkaar geschud. Lijn 17 werd geïntroduceerd als onderdeel van het nieuwe tram- en busplan en verbindt het uiterst zuidelijke punt van Bosvoorde, Heiligenborre, met de metrohalte Beaulieu. Bedoeling is dat de reizigers van daaruit met metro of tram doorreizen naar het stadscentrum. De bus rijdt enkel van maandag tot zaterdag 20 uur. Op zondagen en na 20 uur vangt lijn 95, die normaal gezien enkel tot het Léopold Wienerplein rijdt, de reizigers op. Ook tram 94 en bus 41 bedienen de gemeente. Toch is het netwerk kennelijk een warboel.
Gemeenteraadslid Jos Bertrand (SP.A), die de bijeenkomst interpelleerde, noemt lijn 95 "een beestentransport. De bus rijdt zich voortdurend vast in het centrum, waardoor de dienstregeling in het honderd loopt. Bovendien zit hij overladen vol. Een comfortabele bus is het al lang niet meer." De Watermaal-Bosvoordenaars zijn rustige, beschaafde mensen, maar de MIVB wakkert hun irritatie zichtbaar aan. "C'est scandaleux!" roept iemand uit als het gaat over de snelheid waarmee sommige busbestuurders door de groene Epiceastraat scheuren. Burgemeester Olivier Deleuze (Ecolo) mengt zich in het gesprek en verklaart dat het schepencollege een snelheidscamera plant aan te kopen. "We gaan geen vriendelijke camera's met smileys installeren, maar strenge radars, die we dan ook meteen goed verbergen!"
Busje komt niet
Tijdens de vraag- en antwoordronde stapelen de grieven zich op. De verhalen krijgen horrorachtige trekjes wanneer bewoners vertellen dat ze 45 minuten moeten wachten op een bus, vier of vijf keer moeten overstappen om het centrum te bereiken, of doodleuk door de laatste bus van de dag voorbijgereden worden. Vooral de Bezemhoek, een idyllische uitloper van Bosvoorde aan de Terhulpensesteenweg, blijft regelmatig gespeend van openbaar vervoer. De bewoners voelen zich geïsoleerd en hekelen het gebrek aan communicatie en klantvriendelijkheid van vele chauffeurs. Haltes worden zonder aankondiging tijdelijk afgeschaft, waardoor de inwoners vaak moeten wandelen of liften. Evenepoel en Mary noteren de klachten en verzekeren beterschap. "Wij zijn een publieke dienst, wat betekent dat onze passagiers vooropstaan. We proberen de mensen zoveel mogelijk goede transportverbindingen aan te bieden." Ze erkennen het probleem van wachttijden en afgeladen bussen. Ook zijn ze niet trots op het gedrag van sommige chauffeurs. "De bestuurders zijn onze ambassadeurs. We moeten hen duidelijk maken dat ze een dienst verlenen." De gemeenteraad belooft de ontwikkelingen in het dossier op te volgen. Om de avond gepast af te sluiten, neem ik bus en tram terug naar Vorst. Voor ik op bus 95 stap, wensen een aantal bewoners me veel succes. Hun medeleven vertedert me, en houdt me warm gedurende de 55 minuten lange terugreis.
Lees meer over: Watermaal-Bosvoorde , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.