Buslijn 71 : Vier toekomstscenario's voor Elsensesteenweg

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
03/12/2008
De MIVB denkt na over vier toekomst­scenario's voor lijn 71. De drukke buslijn is tegelijk lieveling en zorgenkind van de vervoersmaatschappij.

Speciaal voor lijn 71 organiseerde de Brusselse vervoersmaatschappij een forum. Ze beseft dat het, zoals het vandaag vaak loopt, niet meer verder kan. Veel reizigers zijn de overvolle bussen, de minutenlange vertragingen en de plotse, onaangekondigde afschaffing van eindhaltes beu.

Makkelijk is het traject van bus 71 niet. Het loopt tussen het centrum van Brussel, met name De Brouckère, en Delta in Oudergem. Halverweg doorkruist de bus Matonge in Elsene, en wordt hij over de drukke Elsensesteenweg geleid. En net daar komen de meeste problemen voor.

Naamsepoort
"De Elsensesteenweg is het drukste deel van het traject," zegt Jean-Michel Mary van de MIVB. "Twee smalle rijstroken, veel leveringen, dubbel of fout geparkeerde wagens en lastige halteplaatsen, bijvoorbeeld aan de Naamsepoort. Reizigers die uitstappen, moeten er op een veel te smal voetpad om plaats vechten met voorbijgangers en mensen die de bus in willen. Dat moet veranderen."

En dus volgden er op het forum vier scenario's. "Voor op de lange termijn," laat Mary weten. "Sommige scenario's leggen de hele mobiliteitssituatie van de Elsensesteenweg zoals we die nu kennen, om."

* Scenario 1 houdt in dat de Elsensesteenweg een voorrangsweg wordt. Dat is vooral handig bij het kruispunt met de Waversesteenweg. Er zou ook een leveringsstrook komen, zodat vrachtwagens het verkeer niet meer ophouden. Ook wordt het voetpad over de hele lengte van de Naamsepoort, met inbegrip van het kruispunt met de Waversesteenweg, verbreed.

* Scenario 2 is gelijklopend, maar met een grotere leveringsstrook aan het kruispunt met de Waversesteenweg.

* Scenario 3 is het meest opmerkelijke: het verbiedt autoverkeer over de hele Elsensesteenweg. Bussen, fietsen en leverende vrachtwagens hebben dan het alleenrecht in beide richtingen op de steenweg.

* Scenario 4 ten slotte zorgt ervoor dat zowel de Waverse- als de Elsensesteenweg nog maar in één richting toegankelijk zijn voor auto's. Bussen, fietsen en vrachtwagens die leveren, mogen in de twee richtingen blijven rijden.

"Op die vier scenario's hebben we ook nog eens varianten," licht MIVB-woordvoerster An Van Hamme toe. "De plannen zijn dan ook nog lang niet definitief. Dit themaforum diende hoofdzakelijk om druk uit te oefenen op het Gewest en de gemeenten. Alhoewel de Elsensesteenweg een gewestweg is, kan de minister van Mobiliteit (Pascal Smet, SP.A, red.) niet zomaar beslissen om de boel open te gooien. Dat zou grof zijn. Alles gebeurt beter gecoördineerd."

MIVB-baas Alain Flausch sprak van 'liefde' voor lijn 71. "We houden van de 71, want het is onze drukste lijn," klonk het. "Maar inzake stadsmobiliteit moeten we verder durven te denken. Wanneer komt er op deze lijn een tram of een metro?"

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Oudergem , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni