Buurt en Stad naar Raad van State over heraanleg Rooseveltlaan

LBU
© BRUZZ
16/12/2016

Het wijkcomité van de Franklin Rooseveltlaan heeft een klacht neergelegd bij de Raad van State tegen de bouwvergunning voor de heraanleg ervan. De buurtbewoners hebben moeite met het nieuwe verbrede fietspad en de versmalling van de rijbaan aan de kruispunten. De Stad Brussel sluit zich aan bij de klacht en staat daarmee diametraal tegenover het Gewest.

Op 19 september kreeg Brussel Mobiliteit een stedenbouwkundige vergunning voor de heraanleg en vernieuwing van de Franklin Rooseveltlaan. De werken voorzien in een nieuw wegdek en voetpad, en een verdubbeling van het aantal rijstroken van één naar twee in elke richting.

Ook is er een herinrichting van de verschillende verkeersstromen gepland. Door het fietspad - dat nu naast de rijbaan loopt - te wisselen met de parkeerstrook, moet het voor de fietsers veiliger worden om langs de Rooseveltlaan te rijden.

Daarnaast wordt het voetpad aan de kruispunten verbreed met zogenaamde “oren”, wat het voor voetgangers aangenamer maakt om er te wandelen, maar waardoor de bochten voor het autoverkeer scherper zijn en de rijbanen op die plaatsen wat versmallen (zie grijze zones op onderstaande tekening).

Minder veilig voor bestuurders
Het idee van minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) is om er een aangename laan voor alle weggebruikers van te maken, maar toch kant het wijkcomité zich tegen enkele punten van de voorziene heraanleg. Daarom dient het buurtcomité van de wijk Victoria-Roosevelt een klacht in bij de Raad van State om de vergunning alsnog te schorsen en te annuleren.

De bewoners zijn van mening dat het fietspad op zijn huidige locatie veiliger kan gemaakt worden door het bijvoorbeeld te verbreden. “Maar in de huidige plannen is er in beide richtingen een fietspad van 1,80 meter breed voorzien, terwijl dat in Vlaanderen een halve meter minder is”, zegt Pierre Snoy, de advocaat van het comité aan Le Soir. “Hierdoor versmalt de parkeerstrook en is het voor de bestuurders minder veilig om in of uit te stappen.”

Daarnaast vormen de “oren” een probleem. “Niet alleen auto’s, maar ook bussen van de MIVB en de TEC gebruiken deze straten”, aldus Snoy. “Door de rijbaan te versmallen aan de haltes wordt het zo goed als onmogelijk om de bussen nog voorbij te steken als ze daar stoppen.”

Vrijwillige basis
De stad Brussel sluit zich, volgens advocaat Snoy, aan bij de klacht. De Stad zal op vrijwillige basis deelnemen aan de procedure.

Waarom de Stad zich aansluit, is vooralsnog niet duidelijk. Brussels schepen van Openbare Werken Els Ampe (Open VLD) was vrijdag niet bereikbaar voor commentaar.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni