Centrale lanen pas voor na 2012
Beliris, het federale fonds voor de verfraaiing van Brussel, heeft geen geld, en dus zal de heraanleg van de centrale lanen in het stadscentrum "zeer waarschijnlijk" voor de volgende legislatuur zijn. Dat vertelde Christian Ceux naar aanleiding van
de balans halverwege de huidige legislatuur die de Stad Brussel vorige week opstelde.
Tien jaar
Het dossier van de centrale lanen - de heraanleg van de Anspachlaan, de Adolphe Maxlaan en de Lemonnierlaan - sleept al ongeveer tien jaar aan. In september vorig jaar nog klonk het bij Beliris dat "het dossier voor de aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning voor de heraanleg van de centrale lanen al sinds 2006 klaar" is.
"Vervolgens heeft zowel de Stad Brussel als het Brussels Gewest er elk een jaar (samen dus twee jaar, red.) over gedaan om tot een overeenkomst te komen. Voorlopig is het echter duidelijk dat men eerst wil wachten tot de Westelijke Ring (met onder andere de Ninoofsepoort) afgewerkt is om een mobiliteitsinfarct te voorkomen. Vóór 2012 verwachten we niet dat de werkzaamheden kunnen beginnen."
Bovendien was er in 2009 nog geen overeenkomst over wie wat zal betalen. Het uitstel wordt nu dus bevestigd door de bevoegde Brusselse schepen.
Nadenken over halvering aantal rijstroken
Toch is er een klein beetje hoop: voor 2012 worden er wel enkele verbeteringen aangebracht aan de centrale lanen. Er komen duidelijke fietsmarkeringen zoals nu op de Jacqmainlaan (ook een centrale laan), en er zou nagedacht worden over de halvering van het aantal rijstroken in elke richting van twee naar één. Op die manier zou een van de belangrijkste boulevards van Brussel zijn aura als stadssnelweg inruilen voor een rustigere, meer op mensenmaat gemaakte stadslaan.
Toch zijn die plannen nog maar weinig concreet. Volgens Virginie Marsigny, de woordvoerster van Christian Ceux, is nog niet echt beslist hoe de nieuwe indeling van de centrale lanen, en dan vooral de Anspachlaan, er definitief zal uitzien. Verre van.
Na een halve regeerperiode benadrukt schepen Christian Ceux dat er tussen 2006 en 2009 honderdduizend vierkante meter straten opnieuw werden geasfalteerd. Ook het aantal herstellingsinterventies is gestegen: in drie jaar tijd werden er meer dan 2.700 herstellingen uitgevoerd aan stadsmeubilair - paaltjes, trottoirs, bestrating en veiligheidsbarrières samen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.