Verenigingen Arau, Bral en Touring zijn kritisch bij de voorstelling van het nieuwe Brusselse circulatieplan. Ze waren niet uitgenodigd bij de voorstelling, wat duidt op “een gebrek aan transparantie en dialoog”, zegt Bral. Arau spreekt van pseudoparticipatie.
Circulatieplan: 'Gebrek aan transparantie en communicatie'
Stadsvereniging Arau is niet te spreken over de manier waarop de stad Brussel het circulatieplan wil invoeren. Dat plan voor een autoluwe Vijfhoek is vandaag voorgesteld. Arau was niet uitgenodigd, net als enkele andere belangengroepen zoals Touring en Bral.
Tekenend voor het democratische deficit bij de besluitvorming, zegt Isabelle Pauthier van Arau. "De stad organiseert een schijnparticipatie die steunde op een gebrek aan kennis van het plan”, zegt ze. “De Stad stelt iedereen voor een voldongen feit. Het uitgangspunt, de herinrichting van de lanen, werd niet in vraag gesteld. Dat is toch een democratische stad onwaardig.”
Milieuvereniging Bral is evenmin tevreden met de manier van communiceren van de Stad. "Het is tekenend voor het gebrek aan transparantie van een stad die met zijn burgers niet in dialoog wil", zegt Joost Vandenbroele.
Inhoudelijk kant Bral zich vooral tegen de 'Disneyficatie' van de binnenstad, waarbij het stadsbestuur steeds meer de kaart trekt van toerisme en evenementen. Ook het schrappen van de busbaan op de Wolvengracht valt bij Bral niet in goede aarde.
'Chaos op de Kleine Ring'
Ook automobilistenvereniging Touring is verbaasd dat er geen uitnodiging kwam. “In Gent en Antwerpen is dat wel het geval”, klinkt het.
De automobilistenvereniging heeft ook kritiek op de inhoud van het plan. De stad Brussel wil het doorgaande verkeer weghalen uit de Vijfhoek, bezoekers en bewoners moeten terecht in al dan niet ondergrondse parkings. Het doorgaande verkeer moet allemaal naar de Kleine Ring. Geen goed idee, vindt Danny Smagghe van Touring.
“De Kleine Ring krijgt dan nog meer verkeer te slikken, terwijl die nu al dicht zit. Zolang er geen alternatieven komen, zal dat tot chaos leiden.” Smagghe denkt daarbij aan parkeerterreinen in de Rand en een beter uitgebouwd openbaar vervoer.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.