Sainctelettesquare

Citroëngarage krijgt kleiner voorplein dan verhoopt

Tim Gatzios
© BRUZZ
27/06/2017

De volledige omgeving van het toekomstige Citroënmuseum wordt heraangelegd. Het gaat om de openbare ruimte van het Saincteletteplein in Sint-Jans-Molenbeek, over de Sainctelettesquare aan de andere kant van het Kanaal, tot het IJzerplein. Fietsers en voetgangers worden in de toekomst niet meer weggeduwd. De beide bruggen over het Kanaal blijven wel in gebruik. Dat is een tegenvaller voor mensen die droomden van een enorm plein.

De omgeving van Sainctelette is vandaag een enorme asfaltzee waar weggebruikers makkelijk met elkaar in conflict raken (48 slachtoffers door ongevallen in de periode 2010-2013). Fietsers en voetgangers moeten het doen met restruimte aan de rand van de weg, er zijn ook weinig oversteekplaatsen. De groene ruimte die er is heeft dan weer weinig nut: die ligt vandaag in het midden van een drukke weg, en wordt dus niet gebruikt, behalve dan door af en toe een hond.

(Lees verder onder de foto)

Perimeter Sainctelette

"Er moet orde op zaken gesteld worden. De omgeving is een grote barrière, de plaats voor de auto wordt daarom getrimd," zegt de Brusselse bouwmeester Kristiaan Borret. "De auto krijgt een juiste plaats en we gaan de ruimte beter gebruiken. Maar de verkeerssituatie zal niet fundamenteel veranderen, want Sainctelette is een belangrijk punt in de Brusselse verkeersstroom." Het aantal rijstroken blijft dus behouden, ook aan de rijrichtingen verandert er niets.

Sainctelette Iris

Andere weggebruikers krijgen wel veel meer ruimte. De autoweg kan mogelijk smaller, vandaag zijn er ook parallelwegen en parkeerplaatsen. Ook die zullen sneuvelen. In de plaats komen brede tweerichtingsfietspaden en royale voetpaden, ook op de twee bruggen met oude art-deco-elementen. De bus- en de trambedding zouden daar gecombineerd worden, zo komt er plaats vrij.

Voorplein
Sommigen droomden er echter van om het autoverkeer maar over één brug te laten rijden, en om de andere brug voor trams te houden. Zo kan de autoweg aan de zijkant van de openbare ruimte komen, in plaats van in het midden zoals nu het geval is. En dan komt er ruimte voor een enorm voorplein voor het Citroënmuseum. Projectleider Yves Goldstein droomde daarvan, maar ook de stedenbouwkundigen achter KleineRing.be.

"Brussel Mobiliteit heeft zo'n assymetrische lay-out bestudeerd, maar het is technisch niet mogelijk, denken we. Twee tramsporen op een brug, dat kunnen de bruggen daar niet dragen," zegt Borret. "Nu, de wedstrijd die we lanceren dient natuurlijk om dat nog eens te onderzoeken." Een parvis voor het museum blijft wel mogelijk. Het voetpad wordt heel wat breder, een plein komt er dus sowieso maar mogelijk dus niet zo breed als gehoopt.

"En vergeet ook niet dat het Citroënmuseum verschillende voorkanten zal krijgen. Ik denk dat de natuurlijke voorkant van het museum trouwens aan de autovrije Akenkaai zal komen. Daar hebben bezoekers ook het mooiste zicht."

Massa projecten
Ook de omgeving van metrostation IJzer wordt aangepakt. Als je daar vandaag boven de grond komt, stoot je op een hek. Het voetpad is er smal. In de toekomst moet er een verbinding komen tussen het metrostation en de ingang van het Citroënmuseum. De stadsboerderij zal dus wat moeten opschuiven. Tegelijk moeten de ontwerpers dus ook rekening houden met het nieuwe Maximiliaanpark, want het hele park wordt aangepakt in het kader van een stadsvernieuwingscontract.

Dat is niet het enige project in de buurt. Onder Sainctelette komt een soort fietspasserelle. Er is al een vergunning voor fietspaden op de Kleine Ring tussen IJzer en Rogier, ook de Havenlaan wordt (ooit) heraangelegd. Aan het Saincteletteplein in Sint-Jans-Molenbeek komt dan weer een woontoren.

Ontwerpers kunnen zich kandidaat stellen tot 5 september.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni