Cityski: Cijfers vallen tegen
Cityski opende de deuren op zaterdag 12 december. Sindsdien lokte de skipiste aan de Kunstberg om en bij de 5.000 bezoekers. Vooral het afgelopen weekend, toen 3.000 mensen de weg naar de Kunstberg vonden, Organisator Cédric Allard van het Brusselse bedrijf Up Communications hoopt dat er op zondag 25 december wordt afgeklokt op 10.000 bezoekers.
Dekzeil
"De cijfers vallen inderdaad wat tegen," zegt Allard aan brusselnieuws.be. "Ik zie daar twee redenen voor. Vooreerst het weer. Tijdens de eerste week moesten we drie dagen sluiten door de regen. Wanneer het regent bedekken we de skipiste met een dekzeil om de kunstmatige sneeuw te beschermen. Een tweede reden is de timing van het evenement. Tijdens de examenperiode zijn de leerlingen noch hun ouders geneigd om hun skischoenen aan te trekken", aldus Allard.
"We gaan dus de lessen trekken uit deze eerste editie. Er komt zeker een tweede en een derde editie. De sponsors hebben zich trouwens voor drie edities geëngageerd. We komen dit jaar niet uit de kosten".
Het evenement kost organisatoren en sponsors, onder wie een Franse touroperator en het Frans bureau voor toerisme, 500.000 euro. "Ons businessplan voorziet pas in winst vanaf het derde jaar," zet Allard. Publieke middelen kwamen er niet aan te pas. "Wel kregen we administratieve steun van het Bureau van Grote Evenementen van de stad Brussel.
Winterpret
"Volgend jaar zou ik het evenement met één week willen verschuiven. De week vóór de kerstvakantie en de eerste week van de vakantie lijken me optimaal. Ik zou graag het evenement nog meer integreren in Winterpret. De skipiste vormt een ideale mogelijkheid om Winterpret uit te breiden van de benedenstad naar de hoogstad. We krijgen in elk geval een positieve respons van de mensen die wel op de latten kruipen. En volk lokt volk. Er is dus zeker nog een groeimarge," besluit Allard.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.