Comités tegen voorlopige heraanleg Havenlaan

Eric Vancoppenolle
© brusselnieuws.be
17/07/2012
Nieuw hoofdstuk in de soap rond de Havenlaan. Dit keer reageren de buurtcomités tegen de geplande aanleg van de voet- en fietspaden. Ze vrezen dat de werken de wortels van de bomen gaan aantasten. Met de keuze voor betontegels zijn ze evenmin blij.

De tijdelijke heraanleg van de - in zeer slechte staat verkerende - voet- en fietspaden moet op korte termijn soelaas bieden voor de niet-gemotoriseerde weggebruikers. Het plan voorziet in een betonstrook van 2,5 meter aan weerszijden van de Havenlaan (aan de buitenzijden). De strook wordt aangelegd in betontegels van 20 cm op 20 cm. Daarnaast komt ook een halfverharde strook van anderhalve meter in dolomiet, tussen en rond de bomen, die op hun beurt aan de rijweg grenzen.

Zand
De plannen voor de heraanleg kwamen er na overleg met de buurtcomités. Toch zijn die nu niet blij met de uitwerking.

"De keuze van beton voor de bedekking van de vernieuwde voetpaden is verkeerd en niet duurzaam", zeggen de buurtcomités in koor in een brief aan de leden van de Brusselse regering. De brief is ondertekend door Inter-Environnement Bruxelles, Arau, BruxellesFabriques, en het buurtcomité Maria-Christina/Koninginnelaan/Stefanialaan.

"Voornaamste kritiek is dat de werken, die een fundering vragen tot 30 centimeter diep, de wortels van de bomen en dus hun leefbaarheid bedreigen. Bovendien zijn de geplande werken veel te duur," luidt het in de brief. "Ons tegenvoorstel, met een voetpadbedekking uit ternair zand, kost maar 200.000 euro". Ternair zand is een mengsel van zand, cement en kalksteenslag en wordt net als dolomiet als een halfverharding beschouwd.

Verbaasd
Op Grouwels' kabinet is men verbaasd over de kritiek van de buurtbewoners. "We hadden een compromis bereikt met de fietsverenigingen en de buurtcomités over de heraanleg", luidt het daar. "En nu is er opnieuw kritiek". Op het kabinet-Grouwels wijst men erop dat fietsverenigingen als de Fietsersbond en Gracq, die bij de voorbereidende gesprekken betrokken waren, de brief niet ondertekenden. Lees: het zijn enkel de hardliners die nu van leer trekken.

Grouwels is alvast niet van plan om van het compromis af te wijken. "De strook dolomiet tussen rijweg en voet- en fietspad is al een toegemoetkoming aan de buurtcomités", zegt woordvoerder Philippe Vanstapel. "Het voorgestelde alternatief van ternair zand is niet goed, want dat is niet lang houdbaar, en bij gebruik ook vervuilend voor de fietsers en voetgangers. Wij hebben ons geëngageerd om al het nodige te doen om de wortels van de bomen te vrijwaren", luidt het nog.

De Brusselse regering bereikte op 16 mei een princiepsakkoord over de heraanleg van de voetpaden en de aanleg van de heraanleg van de fietspaden op de Havenlaan. Dat gebeurde nadat in de zomer van 2011 de voorbereidende werken voor de grootschalige heraanleg van de Havenlaan door de rechter werden stilgelegd wegens een probleem met de bouwvergunning. Door die beslissing werd de geldigheidsdatum van de bouwvergunning overschreden.

De werken beginnen in het najaar.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken , Samenleving , Heraanleg van de Havenlaan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni