Professor emeritus Eric Corijn is enthousiast over de centrumplannen van de Stad. Hij ziet er het begin van een nieuw tijdperk in, waarin een opgewaardeerde stad opnieuw ten dienste van haar inwoners staat.
Corijn: ‘Voor het eerst moeten de automobilisten zich aanpassen’
In een opiniestuk in Le Soir vergelijkt de VUB-oudgediende het belang van de autovrije zone met dat van Expo ’58. Dat evenement stond voor de vooruitgang en de consumptiemaatschappij, met de auto als symbool bij uitstek. Het was het tijdperk waarin iedereen die zich het kon permitteren ook de stad ontvluchtte. Brussel zelf werd helemaal ingericht en verminkt om pendelaars te bedienen.
De voetgangerszone staat voor Corijn symbool voor de omgekeerde beweging waarbij de stad opnieuw ingericht wordt voor bewoners en de auto voor het eerst terrein moet prijsgeven.
“Voor het eerst moeten de automobilisten zich aanpassen. Natuurlijk is de discussie nog niet afgesloten. Maar laat ons eerst eens het belang van de ommekeer inzien. De prioriteitenlijst is omgedraaid. En de politiek met de PS als scharnierpartij, is veranderd. (…) De voetgangerszone is een stedenbouwkundige ingreep die belangrijke effecten heeft op het maatschappijbeeld. Misschien kunnen we nu ook andere moeilijke debatten opnieuw aangaan, over onderwijs, huisvesting, werk, mobiliteit, jeugd en het bestuur.”
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.