Crisis fnuikt groeicijfers MIVB
De voorbije jaren leek er maar geen eind te komen aan de groei van de MIVB. In 1999 bedroeg het aantal vervoerde reizigers nog 159 miljoen. Elk jaar opnieuw kwamen er 8 tot 9 procent bij.
Aan die spectaculaire groei lijkt nu een eind te komen. In 2009 bedroeg de stijging immers nog amper 1,57 procent. Daarmee zal de vervoersmaatschappij niet de vooropgestelde 320 miljoen ritten halen in 2011.
Volgens de MIVB is de economische crisis de hoofdverantwoordelijke voor de trendbreuk. Minder economische activiteit betekent immers ook minder verplaatsingen en meer werklozen thuis.
De MR gelooft niet in die economische verklaring. De oppositiepartij verwijst naar de NMBS die in dezelfde periode 3,5 procent meer rijzigers vervoerde.
Volgens vice-fractievoorzitter Vincent De Wolf was het MIVB-net onaantrekkelijk in 2009 door "een bedenkelijke nieuwe dienstregeling die een eeuwigheid nodig had om ingang te vinden en veel verwarring zaaide bij de reizigers." De vernieuwing van het metronet liep inderdaad niet van een leien dakje.
Wat met Noord-Zuidas?
Uit de cijfers van de vervoersmaatschappij blijkt voorts dat de metro met 46 procent goed is voor het leeuwendeel van de ritten. De bus volgt met bijna 28 procent, terwijl de tram op 26 procent strandt.
"Paradoxaal genoeg is de metro niet alleen het meest gebruikte vervoersmiddel maar ook het meest verwaarloosde door de overheid", vervolgt De Wolf. "Zo is er nog niets in huis gekomen van de ontwikkeling van de Noord-Zuidas."
In 2010 moet de MIVB besparen en wordt een aantal investeringen op de lange baan geschoven. Toch wil de maatschappij enkele vernieuwingen invoeren. Zo moet het aantal metrostations dat met toegangspoortjes is uitgerust tegen eind 2010 groeien tot 31.
Ook de verlenging van tramlijn 94 tot Hermann-Debroux moet tegen het einde van het jaar af zijn.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.