Crowdfundingsactie Zuur viert succes met fanfares in de straten

EDB
© BRUZZ
18/06/2021

Met een opbrengst van 683.090 euro werd de campagne voor de Brusselse horeca een groot succes. 8.506 mensen redden 82 cafés van sluiting. Initiatiefnemer Growfunding wil het mooie resultaat vieren met 'Soiree Zuur': een feestelijke avond waarop alle Brusselaars kunnen klinken op én in hun favoriete café.

Begin februari lanceerde Growfunding met de steun van het Brussels Gewest de steunactie Zuur. Wie één van de deelnemende cafés een financieel duwtje in de rug gaf, kreeg daarvoor een reward én een fles Zuur. Het bier - een mengeling van lambiek, afkomstig uit de laatste geuze-brouwerij in Brussel Cantillon, en een blond bier van de jonge Brusselse brouwers En Stoemelings - werd speciaal voor de gelegenheid gebrouwen.

Op 18 juni vanaf 18 uur wordt het succes van de campagne gevierd met fanfares door de Brusselse straten en kan iedereen die een bijdrage geleverd heeft zijn of haar fles Zuur gaan ophalen in zijn favoriete café. De hele stad zal die dag dienstdoen als een groot café met fanfares en feest in de straten. "Uiteraard gebeurt dat alles met respect voor de geldende veiligheidsmaatregelen," klinkt het bij de initiatiefnemer.

“De deuren opnieuw mogen openen en de terrassen buiten zetten: het voelde als een héél grote opluchting, ongetwijfeld voor alle cafébazen,” zegt Jorn Peeters, cafébaas van de iconische cafés Les Brasseurs en Le Coq. “Ik wil iedereen bedanken die een bijdrage geleverd heeft in het kader van de Zuur-actie, zowel voor Les Brasseurs en Le Coq als voor de andere cafés. Het is bovendien heel fijn dat we onze supporters over de vloer krijgen om hun Zuur-bier te komen ophalen, zodat dat ook persoonlijk kan.”

Hart voor het stamcafé

Naast Zuur boden 141 organisaties verschillende rewards aan. Zo werd 200.000 euro extra in de Brusselse lokale en sociale economie gepompt. Enkele voorbeelden daarvan zijn de dertien onafhankelijke Brusselse kunstenaars die hun werk onder de aandacht konden brengen dankzij Zuur, de bijna 10.000 uur vrijetijdsactiviteiten voor Brusselse ketjes die werden georganiseerd, de meer dan 1.000 voedselpakketten voor hulpbehoevenden in Brussel, enzoverder.

Frederik Lamote, directeur van Growfunding: “Bij Growfunding zijn we heel erg blij met het resultaat van de Zuur-actie. We hebben niet alleen de Brusselse horeca een duwtje in de rug kunnen geven bij de heropstart, maar hebben mede dankzij de steun van de Brusselse overheid ook de lokale en sociale economie een boost kunnen geven. Het laaiende succes van de actie bewijst dat de Brusselaar een hart heeft voor zijn stamcafé en de lokale handelaars.”

Op 18 juni vertrekken maar liefst vijf verschillende fanfares doorheen de Brusselse straten. Daarbij passeren ze heel wat Brusselse cafés, gaande van de Walvis, Merlo of de Monk tot de Stammbar, Archipel of Pantin.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni