Molengeek en Childfocus lanceren vandaag een nieuw platform waarop jongeren terecht kunnen met hun vragen omtrent de virtuele wereld. Van problemen met cyberpesten, tot twijfels over naakfoto’s op sociale media. De bedoeling van ‘Cybersquad’ is om een online community te creëren waarbij jongeren elkaar helpen tot een veiligere internetomgeving.
'Cybersquad', het nieuwe jongerenplatform van Molengeek en Childfocus
“Eindelijk eens een project dat volledig op jongeren is gefocust!” Dalin is 19 jaar en behoort sinds haar achttiende tot de jongeren van de digitale codeerschool Molengeek. Samen met een vijftiental andere jonge geesten staat ze aan de start van de community van ‘Cybersquad’. “We beantwoorden de vragen van andere jongeren en als we zien dat ze professionele hulp nodig hebben dan verwijzen we ze door.”
Voor Dalin is het duidelijk, op het internet durven mensen zich meer veroorloven dan in het echt: "Veel jongeren zitten slecht in hun vel door de haat en kritiek die ze online krijgen.” Ook zijzelf kwam al in contact met zulke pijnlijke online situaties, maar ze geeft aan dat ze dan niet de neiging heeft om er met haar familie over te praten. “Ik vind het makkelijker om met vreemden online te praten, omdat die neutraler zijn dan mijn eigen familie. Als ik lijd, gaan vreemden minder snel meelijden.”
“Ik vind het makkelijker om met vreemden online te praten, omdat die neutraler zijn dan mijn eigen familie. Als ik lijd, gaan vreemden minder snel meelijden.”
75 procent gaat eerst naar leeftijdsgenoten
Hoewel het gaat om een samenwerking met Childfocus, lag de bal vooral in het kamp van de jongeren van Molengeek, die het platform bedacht hebben en ook volledig ontwikkelden. Bij Childfocus voelden ze dat de nood van zo’n ‘peer-to-peer platform’ hoog lag. “Sinds 2014 hebben we een hulplijn bij Childfocus, maar 90 procent van die dossiers komen van volwassenen. Generatie Z begeeft zich bijna enkel online, maar als er vragen of problemen zijn dan begeeft 75 procent zich eerst naar leeftijdsgenoten”, zegt Stephan Smets van Child Focus.
“In geval van dringende hulp kunnen de jongeren ook terecht bij consulenten van Child Focus, maar de bedoeling is vooral dat ‘Cybersquad’ zich doorheen de jaren ontwikkelt tot een community waar jongeren samen chatten over online problematieken”, voegt Smets toe.
Om de drempel nog te verkleinen kan dat chatten zelfs anoniem, “maar de community bewaakt nauwgezet of de regels worden gerespecteerd, zoals het weghalen van haatboodschappen.” Anonimiteit kan ook belangrijk zijn, omdat sommige jongeren niet met hun problemen naar buiten durven komen. “Sexting, waarbij seksueel getinte berichten online verstuurd worden, is een wijdverspreid fenomeen, maar gaat vaak gepaard met een gevoel van schaamte.”
Nood aan online hulp dwingender sinds corona
De Child Focus-woordvoerder beaamt dat het vandaag de dag des te belangrijker is om jongeren te helpen met online gevaren. Ze begeven zich namelijk steeds vroeger online, de meesten krijgen op hun 9de hun eerste gsm, en door de sterke digitalisering komen ze met meer risico’s in contact.
“Problemen online bestaan en jongeren hebben nood aan hulp. Sinds de lockdown zijn het aantal meldingen van seksueel misbruik op het internet, zoals kinderporno, verdrievoudigd. Nu is de nood nog veel acuter geworden”.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , MolenGeek , Child Focus , jongerenplatform
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.