De Lijn plant trams naar en rond Brussel
Met de tram over de gewestgrens van Brussel. Het lijkt evident maar dat is het niet. Alleen de MIVB spoort tot in Vlaanderen, bijvoorbeeld naar Tervuren. Vervoersmaatschappij De Lijn wil nu vanuit Vlaanderen trams inzetten tot in Brussel. Vanuit Ninove, Boom, en Heist-op-den-Berg zijn de plannen concreet. Ook 'Randtram' tussen Tervuren en Jette is een optie.
Het plan is op z'n minst ambitieus. Het prijskaartje van anderhalf miljard euro overschrijdt moeiteloos het huidige investeringsbudget van 144 miljoen euro. De Lijn zal daarom steun zoeken bij investeerders in de privésector.
"Wij willen vanuit de Vlaamse Rand een aantal tramlijnen aanleggen naar Brussel," zegt Francy Peeters, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant. "De tramlijn in de Rand die we willen aanleggen zou van Tervuren over Zaventem naar Vilvoorde en Jette moeten lopen."
Studies wijzen uit dat een tram een kwart meer mensen aantrekt dan de bus. "Een tram geeft meer bedrijfszekerheid," zegt Peeters. "Ook de hogere snelheid maakt de tram aantrekkelijker."
De plannen voor het nog altijd onafgewerkte Gewestelijk Expresnet (GEN) voor treinen bestaan al sinds de vroege jaren '90 van vorige eeuw. Voor de intergewestelijke trams van De Lijn is 2020 de streefdatum.
"De vervoersvraag houdt niet op aan de gewestgrenzen," zegt Peeters. "Anders krijgen we in de toekomst een groot mobiliteitsprobleem. En dat zal grote economische problemen veroorzaken."
De MIVB en het Brussels gewest zijn nauw betrokken bij de plannen van De Lijn.
De Lijn broedt inmiddels op nog meer toekomstplannen. Tegen 2025 hoopt de vervoersmaatschappij nog vijf bijkomende tramlijnen naar en
rond Brussel te bouwen, samen goed voor 1.126.772.234 euro. Tegen 2030 is het de beurt aan vier tramverbindingen in de regio Leuven, goed
voor 1.092.745.070 euro.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.