De Lijn Vlaams-Brabant hoopt in de jaren 2019-2020 te kunnen starten met de werken voor de aanleg van de drie geplande tramtracés ten noorden en oosten van Brussel. Het gaat om de 'sneltram' Willebroek-Brussel, de 'luchthaventram' Brussel-Noord-Brussels Airport en de 'ringtram' Jette-Vilvoorde-Brussels Airport.
De Lijn wil in 2019 beginnen aan de drie 'randtramtracés'
Op het tracé van de 'ringtram' zal in een eerste fase een trambus worden ingezet.
Sneltram Willebroek-Brussel
Tot 29 mei loopt het openbaar onderzoek over het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) dat de aanleg van het tramtracé van de 'sneltram' moet mogelijk maken. In het kader daarvan moeten 13 woningen worden onteigend, 11 in Meise, 1 in Grimbergen en 1 in Londerzeel. Ook moeten langs het traject nog een hele reeks andere gronden worden onteigend. Tussen Wolvertem en Londerzeel moet bovendien 6,5 hectare bos voor de bijl.
Tegen dat alles kwam al verzet. De Lijn zegt overeenkomstig het bosdecreet de boskap te compenseren met een 13 hectare groot bos in de omgeving.
"We hopen dat dit GRUP nog dit jaar goedgekeurd wordt en dat deze of de volgende Vlaamse regering voldoende financiële middelen vrijmaakt, zodat we vanaf 2020 het tracé gefaseerd zullen kunnen aanleggen", aldus Joost Swinnen van De Lijn.
Het tracé van deze tramlijn loopt van Willebroek naar Brussel langs de A12. Op de website van De Lijn staat dat de tram er tussen Willebroek en Brussel-Noord slechts 30 minuten over zal doen, maar het zal volgens Swinnen mogelijk iets langer zijn. "Het ideale tramtracé op Brussels grondgebied loopt over Tour & Taxis, maar de stad Brussel heeft hier haar zegen nog niet voor gegeven. Voorlopig moeten we gebruikmaken van de bestaande tramlijnen. Ook in dat geval zal de reiziger echter veel sneller in Brussel-Noord zijn dan met de bestaande bussen", aldus Swinnen.
Ringtram Jette-Vilvoorde-Brussels Airport
De Lijn zal ook dit jaar nog de bouwaanvraag indienen voor de aanleg van de nodige busbanen om de trambus te laten rijden over het tracé van de 'ringtram' tussen Jette via Heizel, Vilvoorde en Machelen naar de luchthaven. Swinnen hoopt dat de trambus ("als opstap naar de tram") al in 2019 op dit tracé zal rijden.
Luchthaventram Brussel-Noord-Brussels Airport
Tot slot is er de 'luchthaventram' die Brussel-Noord via de Leopold III-laan en een nieuw viaduct over de Brusselse ring verbindt met de luchthaven. Binnen de ring zal de tram gebruikmaken van de bestaande infrastructuur van de MIVB.
"Voor dit project is geen GRUP nodig. We hopen dit jaar het project-MER te kunnen laten goedkeuren en in 2019 de eerste 'schup' in de grond te steken", zo bevestigt Swinnen eerdere berichtgeving.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.