De Lille heeft plan om verkeersdoden te halveren
Het ambitieuze actieplan stelt negen grote doelstellingen voorop.
■ De verkeerssnelheid in de stad moet met vijf procent omlaag. Er wordt gedacht aan meer zones 30.
■ Er wordt meer gecontroleerd op gordeldracht. In Brussel draagt maar 74 procent van de bestuurders een gordel.
■ Rijden onder invloed moet drastisch verminderen. De helft minder doden en zwaargewonden is de norm.
■ Defensief en anticiperend gedrag wordt gestimuleerd.
■ Zwakke weggebruikers dienen meer dan ooit beschermd te worden, onder meer door te werken aan betere zichtbaarheid en infrastructuur.
■ De 21 gevaarlijkste verkeerspunten worden weggewerkt.
■ Er komen meer snelheidscontroles. Hiervoor is meer personeel en materieel nodig. Momenteel ligt het aantal inbreuken voor te snel rijden in het Brusselse gewest op 120.000.
■ Ongevallen moeten sneller getraceerd en opgevolgd worden.
■ Het Brussels Gewest moet een actievere rol spelen.
Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) beseft dat het actieplan de lat hoog legt. Ze wil vooral inzetten op betere infrastructuur om de verkeersveiligheid te verbeteren. Haar collega van Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) zit op dezelfde lijn. "Maar er is natuurlijk ook een mentaliteitswijziging nodig."
Tussen 2006 en 2008 vielen er op de Brusselse wegen 30 doden en 168 zwaargewonden per jaar.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.