De Lille over filehoofdstad: ‘Nood aan duurzamere mobiliteit’
Lees ook: Brussel opnieuw Europese filehoofdstad
"Los van de achterliggende, commerciële drijfveren en de gebruikte methodologie van het gps-bedrijf, is dit nieuwe onderzoek een bevestiging van wat we al langer weten: we hebben nood aan een duurzamere mobiliteit. Dat is nodig voor onze economie en dat is nodig voor onze inwoners. Zij hebben recht op een stad waar het aangenaam wonen en werken is. Hoe het Gewest dat gaat doen, ligt vervat in het Iris 2-plan dat we nu uitvoeren."
De eerste concrete stappen richting duurzame mobiliteit worden nu gezet, aldus De Lille. "Er worden bijkomende vrije bus- en trambanen gecreëerd zodat het openbaar vervoer niet mee in de autofile staat, meer en meer bussen en trams zullen de mogelijkheid hebben om de verkeerslichten te beïnvloeden,… (…) Daarnaast zet het fietsplan, dat vorige maand werd voorgesteld, in op betere, veilige fietspaden voor het stijgend aantal fietsers in het Gewest, er is een goederenvervoerplan en een voetgangersplan in opmaak, enz…"
Het Gewest zet met andere woorden in op meer en beter openbaar vervoer en betere fiets- en voetpaden. "Als je mensen wil overtuigen om te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te gaan, dan moeten dit ook comfortabele en efficiënte alternatieven voor de auto zijn. Dat is nu in de stad niet altijd het geval. En voor de duizenden pendelaars is het van primordiaal belang dat het GEN (Gewestelijk ExpresNet) er komt: dan kunnen ook zij de auto thuis laten."
De staatssecretaris benadrukt ook het belang van samenwerking tussen de gewesten.
Touring: 'Zone 30 = meer file'
Eerder reageerde ook automobilistenvereniging Touring al op de cijfers. Touring vindt onder meer dat de zone 30 in de Brusselse Vijhoek, maar ook het schrappen van rijvakken en de heraanleg van kruispunten in Brussel tot meer opstopping leiden.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.