Sinds vrijdag kun je in Brussel gebruik maken van de deelfiets oBike. De geel-oranje fietsen staan op verschillende plaatsen in de stad geparkeerd. Wie er gebruik van wil maken, heeft enkel een app nodig. Voor een halfuurtje fietsen betaal je 1 euro. Het systeem werd eerder al in andere Europese steden gelanceerd, waar het onder vuur kwam te liggen.
Deelfiets oBike: geen onverdeeld succes in andere landen
Lees ook: Nieuwe deelfiets oBike in Brussel
Het nieuwe deelfietssysteem is freefloating, dat betekent dat je na gebruik de fiets kan achterlaten waar je wil. Daar knelt in andere steden het schoentje.
Problemen
Omdat een ritje zo goedkoop is, laten gebruikers de fietsen op plaatsen achter waar dat eigenlijk niet toegelaten is. Daarnaast nemen ze plaats in op bestaande fietsparkings. Bovendien is het niet duidelijk of de fietsen effectief gebruikt worden.
Op Twitter zijn er veel foto's te vinden van oBikes die achtergelaten werden op niet-toegestane plaatsen, kapot zijn of slordig aan een fietsbeugel hangen. In Nederland is er zelfs een Twitterpagina gewijd aan problemen met de deelfietsen.
Maatregelen
Het bedrijf achter de oBike heeft intussen wel enkele maatregelen uitgewerkt om de overlast in te perken.
Wie zich aanmeldt bij het systeem, moet bijvoorbeeld eerst een borg betalen. Die wordt bij de opzegging van de account teruggestort. In Rotterdam wordt de borg gebruikt om eventuele boetes die de gebruiker krijgt te betalen.
Daarnaast heeft het bedrijf achter de fiets een puntensysteem geïntroduceerd. Daarbij wordt goed gedrag, zoals het melden van defecten aan de fiets, beloond en slecht gedrag gestraft. Wie een fiets niet op slot doet of op een niet-toegestane plaats achterlaat zou dan meer moeten betalen voor een volgende rit. Het zou zelfs mogelijk zijn om gebruikers te bannen.
Regelgeving wordt uitgewerkt
In Brussel wordt er gewerkt aan een apart wettelijk kader uitgewerkt voor de deelfiets. Woordvoerder van minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) laat weten dat het Gewest op dit moment gaat kijken hoe het systeem het best kan worden omkaderd. "We gaan kijken hoe de informatie van oBike eventueel kan worden gedeeld met het Gewest, maar ook of er regels nodig zijn voor freefloating," zegt Mathias Dobbels.
“Als er fietsen verkeerd geparkeerd staan, kan de politie ingrijpen, dat kan ook bij deelfietsen”, laat hij ook nog weten.
Tja, daar sta je dan, benieuwd of deze fietsers nog terugkeren.... #obike pic.twitter.com/sAJyNQ1wHC
— amsterdamleeft (@Amsterdam_leeft) 19 september 2017Wordt pas echt een deelfiets als je het slot ervan vernield! Geen App nodig om slot te openen, veel handiger toch? #oBike #Neerkwakfiets pic.twitter.com/3Fp5KobOCk
— Beverwaardigheden.nl (@Beverwaard_Nu) 15 september 2017#obike in Docklands featuring #costcowheel in the background pic.twitter.com/1gxgBEKej1
— Hipstergeddon (@hipstergeddon) 15 september 2017Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.