De Brusselse regering heeft het definitieve traject van de nieuwe metrolijn naar Schaarbeek en Evere bekendgemaakt. De lijn, die het nummer 3 zal dragen, krijgt haltes in Liedts, Collignon, Waelhem, Riga, Linde, Vrede en Bordet.
Definitief tracé metro Noord bekend
Lees ook: Metro Schaarbeek: Riga of Helmet
In december 2013 besliste de Brusselse regering om finaal nog twee tracévarianten van Metro Noord te bestuderen:
- De zuidelijke variant A langs Liedts, Collignon, Waelhem, Helmet, Vrede en Bordet
- De noordelijke variant B langs Liedts, Collignon, Waelhem, Riga, Linde, Vrede en Bordet
De regering kiest nu voor variant B, omwille van twee redenen, stellen Brigitte Grouwels (CD&V) en Bruno De Lille (Groen). "Ten eerste heeft deze route het grootste reizigerspotentieel. Maar ten tweede is dit tracé ook het makkelijkst te realiseren. Uit studies is immers gebleken dat het technisch moeilijk zou zijn om een station aan Helmet te bouwen."
Volgens de planning van de regering moeten de komende jaren de nodige vergunningen worden verkregen, zodat de bouw in 2018 kan beginnen. De bouw van de nieuwe metrotunnel gebeurt via het boren van een enkele tunnelpijp met een doorsnede van 9,8 meter. Die techniek zou grote werven aan de oppervlakte moeten vermijden.
Lijn 3 van Evere tot Vorst
De toekomstige metrolijn, die het nummer 3 krijgt, zal in het Noordstation aansluiten op de bestaande Noord-Zuidas. Die moet tegen dan omgebouwd worden tot een volwaardige metro. De toekomstige lijn 3 zal zo Evere en Schaarbeek verbinden met het centrum, Sint-Gillis en een stukje van Vorst. De eindhalte van het nieuwe tracé komt in Bordet, maar mogelijk wordt de lijn in een later stadium verlengd tot Haren. In het zuiden wil de MIVB op lange termijn een verlenging tot Ukkel realiseren.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.