“Als we willen dat de handel in lijn ligt met de verwachtingen van Brusselaars, moeten we een geografische visie ontwikkelen. Daarvoor hadden we duidelijk cijfermateriaal nodig, en dat ontbrak,” zegt minister van Economie Didier Gosuin (Défi).
Didier Gosuin: 'Handelaars moeten inspelen op veranderende noden'
“Daarom heeft de regering een interactief statistisch instrument ontwikkeld, dat alle beschikbaar cijfermateriaal over de handel in de voorbije zeventig jaar heeft verzameld, en continu zal blijven updaten. Het is een noodzakelijk instrument om een goed beleid te kunnen voeren in een belangrijke sector die toch één op de zeven jobs in Brussel vertegenwoordigt.” Actief ingrijpen in het winkelaanbod, zoals Antwerpen deed met zijn taks op ‘imagoverlagende winkels’, wil de gewestregering echter niet.
“We kunnen de consumptiepatronen van mensen niet veranderen. Het leven in de stad is nu helemaal anders dan tien of vijftien jaar geleden, en dat vertaalt zich ook in andere gewoonten, noden en verwachtingen van de burgers op het vlak van handel.” Volgt het winkelaanbod de vraag van nieuwe buurtbewoners, of trekken hippe handelszaken juist een ander soort bewoners aan? Gosuin: “Het kan allebei, toont ons onderzoek. Er zijn handelaars die echte pioniers zijn. Ze hebben een behoefte aangevoeld die tevoren niet expliciet was uitgesproken. De handel past zich tegelijk natuurlijk ook aan de veranderende noden. Slagerijen bijvoorbeeld verkopen nu vaak meer belegde broodjes en kant-en-klaarmaaltijden dan stukken vlees.”
Lees ook het hoofdartikel "Zeventig jaar handel in zeven trends."
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.