Net als in de Mall of Europe op de Heizel komt ook in Docks Bruxsel een ultramoderne bioscoop en een indoorpretpark. En dat zijn niet de enige gelijkenissen tussen de twee shoppingcenterprojecten die op minder dan vier kilometer van elkaar gerealiseerd worden.
Docks en Neo: meer van hetzelfde
V orige week gaf Carl Mestdagh, ceo van Equilis, de aftrap voor de bouw van het shoppingcentrum Docks Bruxsel aan het kanaal. De afgelopen maanden waren de oude depots van de voormalige kachelfabriek Godin al gesloopt en werd het terrein gesaneerd.
Nu wordt de ondergrondse parking gebouwd, die plaats biedt aan 1.700 wagens.
Deze zomer begint Equilis – dat voor Docks samenwerkt met een andere projectontwikkelaar, TPF – ook met de aanleg van een ovalen rotonde op de Van Praetbrug. Die ingreep moet Docks toegankelijker maken voor het autoverkeer.
Indoorpretpark
Tegen de lente van volgend jaar zal de ruwbouw van het winkelcentrum klaar zijn. De volledige afwerking is gepland voor maart 2016. Over minder dan twee jaar dus. Dat is veel sneller dan het shoppingcentrum van Neo op de Heizel. De Mall of Europe zal pas opengaan in 2021, althans in theorie, want het project moet nog helemaal door de vergunning- en procedurefase.
Docks wordt weliswaar een stuk kleiner dan Neo. Exact de helft om precies te zijn. Waar het project op de Heizel 112.000 vierkante meter beslaat, waarvan 81.000 vierkante meter winkels en horeca, gaat het bij Docks om 56.000 vierkante meter (met 41.000 vierkante meter voor winkels en horeca).
Los van timing en omvang zijn er tussen beide projecten opvallend veel gelijkenissen. Te beginnen bij de ontwerpers. Het Brussels bureau Art&Build treedt op als (mede)architect voor beide projecten. En de Franse consumenten- en merkenspecialist Saguez neemt de inrichting van beide winkelcentra voor zijn rekening.
Zij zullen aan beide zijden van het kanaal een winkelcomplex ‘van de toekomst’ neerzetten. De moderne consument is de kille shoppingbunker zonder daglicht en zonder groen beu, zo blijkt. Hij wil, ook tijdens het shoppen, de band met de buitenwereld voelen.
En hij wil, behalve winkelen, ook aangenaam kunnen flaneren op de site en er zich ook kunnen ontspannen. Winkels moeten dus afgewisseld worden met entertainment.
In de 'Mall of Europe' komen er daarom lichtstraten en buitenzichten en ook een ‘marktplein’. En behalve voor winkels en restaurants is er plek voor groene ruimtes, een kunstpromenade, een ontdekkingspark, een indoorpretpark, een mini-wetenschapspark en een mega-Kinepolis.
Evenementenhal
Hoe zal Docks er uitzien? Equilis wil de sfeer creëren van ‘een 21ste-eeuws dorpsplein’. Boven de prefabstructuur met de winkels komt een enorme glazen overspanning die de bezoekers een binnen-buiten gevoel moet geven.
Buiten is wat groen gepland, en ook een brede wandel- en fietsstraat. Om het industriële verleden van de site te koesteren, wordt de vervallen kathedraal, het grootste entrepot van Godin, gerestaureerd. Er komt een wijnstube in en andere horeca en de zolderverdieping wordt ingericht als museumpje over de geschiedenis van de fabriek.
Ook bij Docks wordt plaats ingeruimd voor ontspanning: 8.000 vierkante meter, opnieuw de helft van de op de Heizel geplande leisure (15.000 vierkante meter). Bovenop het winkelcentrum zal filmdistributeur Belga Films, die in Médiacité in Luik weldra een eerste bioscoop opent, een VIP-cinema maken met 7 zalen en duizend zitjes. Voorts komt er een evenementenhal van 2.800 vierkante meter geschikt voor recepties en bedrijfsfeesten met 1.500 personen.
Ten slotte staat Equilis op het punt om een contract te sluiten met Koezio, een groep die al twee indoor-avonturenparken in Frankrijk bezit. Het park krijgt onderdak in een apart gebouw, samen met een nieuwe vestiging van Mediamarkt.
Complementair
Over de andere winkels die al getekend hebben, wil Equilis nog niet veel kwijt. Alleen dat het, net als in de Mall of Europe, een mix wordt van kleine en grote zaken en van klassiekers en nieuwe concepten en merken.
Ondanks alle gelijkenissen is Equilis ervan overtuigd dat beide projecten elkaar niet bijten. “Studies hebben aangetoond dat er een tekort aan winkels is in het noorden van Brussel”, zegt Olivier Weets van Equilis. “Wij denken dat er plaats is voor een groot en een klein shoppingcentrum. Neo reikt verder dan het gewest, het richt zich vooral op Vlaanderen, zelfs op heel België. Dockx mikt meer op de stad en de Brusselaars. Wij zijn dus complementair.”
Docks Bruxsel
Lees meer over: Samenleving , Economie , Docks Bruxsel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.