Drie keer zoveel Villo-abonnees door zomeractie

© brusselnieuws.be
06/09/2010
Villo kan terugkijken op een bijzonder succesvolle zomer. Meer stations en de gratisactie deden het aantal abonnees explosief groeien tot 18.500, vernam brusselnieuws.be. Uitbater JCDecaux probeert ondertussen het bevoorradingsprobleem aan te pakken met dynamische kaarten aan de stations.

Wie de voorbije drie maanden een abonnement nam op Villo betaalt dit jaar geen abonnementsgeld. Die zomerpromotie lokte om en bij de 12.000 mensen. Zij brengen het totaal aantal lange termijn-gebruikers op 18.500. Dat werd vernomen op het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!).

'Where is my Villo?'
Keerzijde van het succes is dat verschillende Villo-stations bijna voortdurend leeg zijn. Anderen, vooral in de benedenstad, zitten vaak hopeloos vol. Uit protest hebben enkele ontevreden gebruikers zelfs al de website 'Where is my Villo?' opgestart. Daarop vindt u een ranglijst van de meest volle en lege stations en ideeën voor de exploitant om het probleem te verhelpen.

"Heel zichtbare stations zijn vaak vol of leeg," geeft Jérôme Blanchevoye van JCDecaux toe. "Maar vlakbij zijn er vaak andere stations waar het probleem zich minder stelt. Daarom gaan we alle stations binnenkort uitrusten met een dynamische kaart. Daarop zullen de beschikbare fietsen en plaatsen in de nabije stations te zien zijn." JCDecaux wil tegen de Week van de Vervoering, van 13 tot 19 september, zoveel mogelijk stations van zo'n kaart voorzien.

Het is ook mogelijk dat drukke stations in het centrum op termijn meer fietspalen krijgen. "Het is heel waarschijnlijk dat we enkele stations gaan uitbreiden maar het is nog wachten op de evaluatie om zeker te weten waar en of meer fietspalen het probleem kunnen oplossen." De evaluatie van Villo volgt na het voltooien van de eerste fase (180 stations en 2.500 fietsen) eind september.

Brigitte De Pauw: 'Ook na 19 uur fietsen verdelen'
Momenteel heeft de exploitant al vier ploegen in dienst, die gedurende de dag fietsen verplaatsen van volle naar lege stations. Maar 's nachts en op zondag rijden die niet uit. "Momenteel is JCDecaux er contractueel toe verplicht om enkel tussen 7 en 19 uur een regulatiedienst te verzorgen," zegt Brussels parlementslid Brigittte De Pauw (CD&V). "We zouden dit minstens enkele uren langer moeten laten duren. Mensen stoppen niet met fietsen om 19 uur zeker niet in de zomer."

Bij JCDecaux trekken ze echter in twijfel of nog meer ploegen het bevoorradingsprobleem kunnen oplossen. "Sommige stations lopen leeg in nauwelijks een half uur tijd," klinkt het nog. "In dergelijke gevallen is het fysiek onmogelijk om de fietsen te herverdelen. Hoe dan ook bestuderen we voortdurend de verplaatsingen van de fietsen om beter op de vraag te kunnen inspelen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni