vliegtuig laag BRUZZ 1527

‘Duizenden luchthavenjobs op het spel door onhaalbare geluidsnormen’

© BRUZZ
15/11/2016

Verschillende luchtvaartmaatschappijen zullen Brussels Airport verlaten als het Brussels Gewest vasthoudt aan de strengere geluidsnormen. Dat zegt Voka, de Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant. Voka vreest dat het aantal boetes voor het overschrijden van de geluidsnormen zal vervijfvoudigen.

De geluidsnormen in het Brussels Gewest zijn strenger dan in de rest van het land. Sinds 2000 mochten de luchtvaartmaatschappijen de gewestelijke geluidsnormen echter overschrijden, met 9 decibel overdag en 6 decibel 's nachts, zonder een boete te moeten betalen.

Minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) schafte die tolerantiemaatregel in mei 2016 echter opnieuw af. Vanaf 1 januari 2017 zal Leefmilieu Brussel opnieuw boetes uitschrijven als de normen overschreden worden. Eerder deze week wees de Raad van State het verzet van Brussels Airport tegen die beslissing af. In oktober werd een soortgelijk protest van zeven luchtvaartmaatschappijen ook al afgewezen.

Kafkaiaanse situatie
Voka kan de beslissing niet begrijpen. “Er moet een einde komen aan de kafkaiaanse situatie waarbij luchtvaartmaatschappijen een boete krijgen van het Brussels Gewest omdat ze de federale regels van Belgocontrol naleven”, zegt algemeen directeur Peter Van Biesbroeck.

De Kamer van Koophandel vreest het ergste: “Verschillende luchtvaartmaatschappijen dreigen weg te gaan of hebben hun vertrek al voorbereid." De organisatie heeft naar eigen zeggen contact met verschillende luchtvaartmaatschappijen die een vertrek uit Brussel ernstig overwegen, maar kan niet zeggen welke.

"Zelfs een enorm modern vliegtuig als de Dreamliner kan niet altijd voldoen aan die strenge regels. Deze normen zijn onhaalbaar en zullen resulteren in 5,5 keer meer boetes”, klinkt het. Voka komt aan dat cijfer door de vluchtgegevens van de voorbije jaren te vergelijken.

Weersomstandigheden
De geluidsnormen zijn niet logisch, zegt Voka: "De Brusselse geluidsnormen worden gemeten aan de grond en niet aan de bron, dus het vliegtuig zelf. Dat betekent dat hetzelfde vliegtuig met dezelfde vliegroute op de ene dag wel een boete kan krijgen en de andere dag niet, afhankelijk van de weersomstandigheden." Voka beslist eveneens de rechtsgeldigheid van de geluidsnormen: "Een groot deel van de vluchten wordt onmogelijk door deze normen, en daarmee legt Brussel een exploitatiebeperking op. Dat is een bevoegdheidsoverschrijding."

Voka vraagt om de afschaffing van de tolerantiemaatregel uit te stellen: “De voorbije jaren werden er al enorme inspanningen geleverd om meer passagiers te vervoeren met een derde minder en ook stillere vliegtuigen. Stel de afschaffing van de geluidsrempels uit en laat ons samen naar oplossingen zoeken in plaats van eenzijdig onhaalbare normen op te leggen. Van vliegtuig wissel je immers niet zo snel als van een paar schoenen”, aldus Van Biesbroeck.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni