Cowboy heeft een tijdelijke showroom met testcircuit aan de Henegouwenkaai

| E-bikeproducent Cowboy heeft een tijdelijke showroom met testcircuit aan de Henegouwenkaai.

Interview

E-bikes van Cowboy boomen: 'We kunnen ons nu stad zonder auto's beter inbeelden’

Thijs Roelen
© BRUZZ
07/05/2020

Met 40 procent meer verkochte fietsen in april dan in maart en drie keer zoveel in het eerste kwartaal van 2020 als in 2019, lijkt de coronacrisis voor de Brusselse start-up Cowboy op iets positiefs uit te draaien. “We zitten momenteel met een iets langere levertermijn door de toegenomen vraag.”

Testritten konden niet meer doorgaan, evenementen waarop het bedrijf aanwezig zou zijn werden afgelast, de winkel aan het kanaal in Sint-Jans-Molenbeek moest sluiten en een deel van het personeel van Cowboy moest op technische werkloosheid gezet worden. “En we hebben aan het begin van de lockdown ook beslist om al onze commerciële activiteiten stop te zetten”, aldus Cowboy-CEO Adrien Roose.

Om maar te zeggen dat de coronacrisis aanvankelijk ook voor de Brusselse scale-up Cowboy op een ramp leek uit te draaien. Maar met de lockdown verdwenen de auto’s uit het straatbeeld en bleek de (elektrische) fiets voorzichtig in de plaats te komen. Met onder meer verbazingwekkende verkoopscijfers bij e-bike fabrikant Cowboy tot gevolg.

Kunnen we zeggen dat deze stevige toename in het aantal verkochte fietsen met dank aan de coronacrisis is?

Roose: “Dit is niet waarop we twee maanden geleden geanticipeerd hadden. We moesten veel van onze activiteiten annuleren en we wisten niet goed wat we konden verwachten. Ik zou eerder zeggen dat deze cijfers er zijn ondanks de coronacrisis. De crisis heeft een enorme negatieve impact op bijna alles. Maar we zien ook dat er een positieve impact is op de manier waarop mensen zich willen verplaatsen. Steden en regeringen staan wat dat betreft op een kruispunt: als we het openbaar vervoer niet meer mogen gebruiken, gaan we dan nog meer in de auto zitten, of gaan we de fiets nemen?”

Voor ons was het geen verrassing dat we vorig jaar 3 miljoen verlies leden, we zijn een groeiend bedrijf dat moet investeren.

Adrien Roose

OPINIE Cowboy BRUZZ ACTUA 1637

Jullie zijn uiteraard voor dat laatste.

“De auto heeft veel te veel plaats in de stad en produceert te veel geluid en luchtvervuiling. Een auto verplaatst zich nu in een stad even snel als een paard 100 jaar geleden. Fietsers zouden de prioriteit moeten krijgen. Doordat de straten in steden leeg bleven de afgelopen periode, konden mensen zich beter inbeelden hoe dat eruit zou zien.”

Als je die groei ziet als iets dat ondanks de crisis plaatsvindt en gestopt bent met alle marketing, hoe verklaar je dan die extra verkopen?

“Mond-tot-mondreclame. Mensen die tevreden zijn over ons product, of mensen die anderen zien rijden op onze fietsen.”

Jullie communiceren alleen in percentages, kun je me zeggen hoeveel fietsen er verkocht zijn?

“Over cijfers communiceren wij niet. Vorig jaar hebben we 10 miljoen omzet gedraaid en 5.000 fietsen verkocht, dat kan ik wel zeggen. Maar hoeveel we er nu verkocht hebben, zeg ik niet.”

Vorig jaar verloren jullie ook 3 miljoen euro. Zal dat dit jaar anders zijn?

“Het heeft me verbaasd dat daarover destijds zo uitgebreid bericht werd. Voor ons was dat geen verrassing, we zijn een groeiend bedrijf dat moet investeren. Voorspellingen over dit jaar kan ik ook niet doen. Zoals ik zei geven we geen cijfers.”

"De assemblagefabriek was de grootste uitdaging, omdat daar ook social distancing gerespecteerd moet worden"

Adrien Roose

OPINIE Cowboy BRUZZ ACTUA 1637

Als ik momenteel een fiets op jullie website wil bestellen, staat daar een levertijd van 6 weken voor. Is dat gebruikelijk?

“Vanwege de toegenomen vraag en wat uitdagingen in onze assemblagefabriek in België, hebben we momenteel een iets langere levertermijn. Normaal leveren we binnen een maand. In onze assemblagefabriek moeten uiteraard de richtlijnen van social distancing gerespecteerd worden, waardoor er iets minder snel gewerkt kan worden.”

Lopen jullie nog tegen andere problemen aan?

“Onze toeleveringsketen blijft aardig intact. Nochtans komen onze onderdelen een beetje van over de hele wereld. Er zijn wat uitdagingen, de assemblagefabriek was de grootste, maar over het algemeen zijn we niet tegen grote problemen aangelopen.”

Leveringen kunnen ook in het buitenland gewoon blijven doorgaan?

“Ja. We zijn vorig jaar uitgebreid naar 9 andere landen en dat is een succes. In Duitsland hebben we twee keer zoveel verkocht als in België, dat heeft ons positief verrast.”

Hoe hopen jullie uit deze crisis te komen?

“We hopen op een acceleratie van de verkoop van elektrische fietsen. En wij willen de beste fiets bouwen.”

cowboy bike

| Een Cowboy fiets.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , Economie , coronacrisis , corona , coronavirus , cowboy bikes , cowboy

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni