Het plan van Bpost om stevig te snoeien in het aantal postbussen zal zich vooral in de steden laten voelen. In de meeste Brusselse gemeenten verdwijnt vanaf april 2019 zowat één op de drie bussen, goed voor een totaal van 259 schrappingen op 817. Vooral in Evere is de impact groot.
Een Brusselse postbus op drie verdwijnt
Volgens het voorstel dat Bpost naar alle gemeenten stuurde, moet het totale aantal bussen in ons land terugdringen van 12.960 naar 9.984. Daarover berichtten Het Nieuwsblad en De Standaard maandag.De bedoeling is dat de operatie in maart 2019 is afgerond.
Bpost benadrukt dat er in stedelijk gebied zeker om de 500 meter een brievenbus blijft, en in landelijk gebied om de 1.500 meter. De impact is het grootst in de steden waar nu nog een dicht netwerk is. Grofweg gaat in Brussel één op drie postbussen op de schop. In totaal verdwijnen er 259 locaties.
Postbussen in Evere bijna gehalveerd
De impact is het grootste in Evere, waar Bpost 12 van de 27 rode bussen wenst te schrappen. Ook in Sint-Lambrechts-Woluwe (van 51 naar 29) en in Schaarbeek (van 58 naar 34) verdwijnen vanaf april 2019 bijna de helft van de bussen.
Voor Brussel-Stad staan 61 postbussen op de wip, waardoor er over het hele grondgebied (Laken, Haren en Neder-Over-Heembeek incluis) straks nog 123 postbussen staan. Dat is er eentje per 1.458 inwoners. Ter vergelijking: Schaarbeek moet het met 1 bus per 3.912 inwoners doen.
Watermaal-Bosvoorde blijft gespaard
In Jette (van 29 naar 18), Sint-Agatha-Berchem (van 15 naar 10), Koekelberg (van 13 naar 8), Anderlecht (van 64 naar 41), Vorst (van 28 naar 18), Sint-Joost-ten-Node (van 12 naar 8), Sint-Pieters-Woluwe (van 36 naar 24) en Oudergem (van 31 naar 21) verdwijnt ongeveer een derde.
De impact voor Sint-Jans-Molenbeek (van 38 naar 30), Ganshoren (van 13 naar 10), Sint-Gillis (van 27 naar 20), Elsene (van 53 naar 39), Etterbeek (van 39 naar 30) en Ukkel (van 73 naar 56) is minder groot. Watermaal-Bosvoorde (van 26 naar 24) blijft gespaard van de hervorming.
'Noodzakelijke ingreep'
Bpost stelde al bij het bekendmaken van het plan dat ingrijpen noodzakelijk is. Het bestaande netwerk van de rode bussen is al veertien jaar niet meer herzien, terwijl in die periode het volume verhandelde post met zestig procent is teruggevallen.
"Als je dan merkt dat je postbodes naar bussen stuurt waar amper brieven zijn, dan moet je je anders organiseren", zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck. In een kwart van de gevallen zou minder dan zes brieven per dag door de gleuf glijden.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Economie , Bpost , postbus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.