Een nieuw plein van tien jaar oud
Lees ook: Akkoord over autoarm Jourdanplein
Er was lang sprake van een ondergrondse parkeergarage ter vervanging van de huidige bovengrondse om de vele bezoekers van het plein en alle eet- en drankgelegenheden te verwelkomen. Die parking komt er niet, hoewel ze technisch mogelijk zou zijn; er blijven ook dertig parkeerplaatsen voor kortstondig gebruik op het plein na de heraanleg. De gemeente zal een al bestaande parkeergarage van het nabije cultureel centrum openstellen voor bezoekers die met de wagen komen. En ook de onderbenutte parkeergarage Forte dei Marmi kan gebruikt worden.
"Op het plein komen grondfonteinen, zoals op het Flageyplein in Elsene," zegt Jellema. "Bovendien worden de verkeerslichten die toegang verschaffen tot de Maalbeeklaan, weggehaald en komt er een busbaan voor een vlotte doorstroming van de lijnen 60 en 80."
Jellema is zeker van zijn zaak, hoewel Beliris, het federale fonds voor Brussel, de afwikkeling van het dossier vertraagt. Beliris betaalt het nieuwe plein volledig, de heraanleg kost om en bij de 3,6 miljoen euro. "Als alles goed gaat, wordt de stedenbouwkundige vergunning in het voorjaar afgeleverd. Dan begint het openbaar onderzoek."
Al sinds 2003 zijn er plannen voor een nieuw plein. Lang gebeurde er weinig, tot in 2007 het dossier opnieuw ter hand genomen werd. Er kwamen al verschillende mobiliteitsplannen en richtschema's aan te pas. "Toch beweegt dit dossier nu echt," meent de schepen.
Zelfs de anders kritische CDH-oppositie neemt genoegen met de uitspraken van de schepen. Het jonge nieuwe raadslid Damien Gérard bracht het dossier opnieuw ter tafel in de jongste gemeenteraad.
Lees meer over: Etterbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.