In 2015 waren er 51 ongevallen in de Leopold II-tunnel en 273 ongevallen in alle Brusselse tunnels samen. Deze cijfers vroeg Cieltje van Achter (N-VA) op bij staatssecretaris voor verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V). "Dit is een onverantwoord hoog aantal ongevallen, vooral omdat het Brussels bestuur sinds 2010 weet dat de gevolgen dramatisch zullen zijn als een wagen in brand vliegt door een ongeval in de Leopold II tunnel."
Een ongeval per week in Leopold II-tunnel
Uit de documenten van de tunnelgate commissie blijkt dat de gevolgen dramatisch zijn bij brand in lange tunnels. Tunnelgebruikers worden dan omgeven door hete en giftige rook die niet voldoende wordt afgezogen. De nooduitgangen zijn moeilijk toegankelijk. De veiligheid van de hulpdiensten kan niet gegarandeerd worden en er is een risico op instorting van de tunnel.
"Met deze gekende analyse zou je verwachten dat de Brusselse regering er alles aan doet om te voorkomen dat er ongevallen gebeuren in de Leopold II-tunnel en toch gebeurt dit niet. Al in 2012 werd besloten om de Leopold II-tunnel grondig te renoveren, een beslissing die de Brusselse regering evenwel op de lange baan schoof," aldus Cieltje Van Achter (N-VA)
Overdreven snelheid is de eerste oorzaak van de vele ongevallen in de tunnels maar kan makkelijk worden aangepakt door snelheidscontroles. "Waar wacht deze regering dan op om de overdreven snelheid aan te pakken?" vraagt Van Achter zich af. "Ik dring aan op effectief ontradende trajectcontroles én op een oplossing voor dit hallucinante gebrek aan brandveiligheid. Ik hoop niet dat er eerst een drama moet gebeuren alvorens deze regering in actie schiet."
Bianca Debaets laat via haar woordvoerder weten dat overdreven snelheden inderdaad een bepalende factor zijn voor het hoge aantal ongevallen in de tunnel. Toch is er volgens haar ook al het één en ander gebeurd om de situatie te verbeteren.
"Vorig jaar is de snelheid in de tunnel geharmoniseerd," aldus woordvoerder Eric Laureys. "Vroeger waren er stukken waar de maximum snelheid 50 km per uur was, en andere stukken waar het 70 km per uur was. Nu is het overal 50," zegt Laureys.
"Ook zijn we bezig met de uitrol van trajectcontroles, waardoor niemand die te hard rijdt nog kan ontsnappen aan een boete in de bus. De camera's moeten er eind dit jaar, of ten laatste begin volgend jaar hangen. Ten slotte gaat er op 23 september ook een sensibiliseringscampagne van start, die gepaard zal gaan met extra flitscontroles door de politie, aldus Laureys"
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.