Zespenningenstraat fietsers miniring

Een wandeling langs de 'miniring'

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
11/06/2014

Vele jaren na andere steden krijgt Brussel zijn verkeersvrije centrum. De voorstanders moeten wel slikken dat er een ‘miniring’ rond de verkeersvrije zone komt die naar ondergrondse parkeerplaatsen leidt. Wij peilden naar de sfeer tussen Zuidstraat en Muntplein.

Vorige donderdagnamiddag, vijf over half vijf. In café L’aca op de hoek van de Bogaardenstraat en Zuidstraat is kalm, op het terras twee mannen die bij een koffie bijpraten, een derde heeft voor een pint gekozen en roept iets in zijn gsm, de taal kan ik niet vatten. Idem dito in het postkantoor, ook daar is het rustig. En ook met het verkeer valt het mee, tenminste voor wie er niet woont. Op de hoek met de Gootstraat, waar ooit een winkel met Egyptische snuisterijen was, lonkt nu een hippe kunstgalerij. Het begint te regenen.

Als de 'miniring' er komt – en volgens burgemeester Yvan Mayeur (PS) komt die er, geen verkeersvrije zone zonder miniring – wat dan met het Fontainasplein? Nu heeft het plein een beetje een hippielook met bakken met slordige plantjes en druk beklante zitbanken.

Veel te druk
Voor de ingang van de Nederlanstalige school Anneessens-Funck staan twee auto’s dubbel geparkeerd, in de Zespenningenstraat wordt langs beide kanten geparkeerd.

Tussen Fontainasplein en Zespenningenstraat is een bocht. Als het verkeer in de toekomst heel erg toeneemt – zoals de tegenstanders van de miniring vrezen – dan staat de bocht garant voor permanente opstoppingen. Op naar de Van Arteveldestraat, de straat die volgens tegenstanders de volle laag gaat krijgen.

Maar ook hier valt het verkeer om vijf voor vijf nog altijd mee. Even mijn licht opsteken bij de handelaars. De uitbater van Bakkerij-Patisserie Yasmine heeft het duidelijk te druk voor een praatje: er wacht een rij met vijftien mensen en ze blijft maar aangroeien. Bij Africa Euro Food is er geen kat. Maar de conversatie wil niet vlotten, de man zegt dat zijn Frans niet zo goed is. Maar wel: dat hij het vreemd vindt dat het verkeer ‘vandaag’ minder is, tussen vier uur en zes uur is het op weekdagen hels, zo vertelt hij mij.

Over de verkeersvrije zone en de ‘miniring’ heeft hij nog niet gehoord. Aan de Mercerie Absalon hangt nog altijd een bord met de boodschap dat er twaalf lofts komen. Absalon staat al een paar decennia leeg.

Ook in Pizzeria Pasteria Rifino is het kalm. Mohamed Bozzine verontschuldigt zich: zijn Frans is niet goed genoeg om een gesprek te voeren, maar Duits kan best. We schakelen over op Duits. Bozzine is wel op de hoogte van de plannen voor een verkeersvrije Anspachlaan. Hij is ronduit tegen. Bozzine: “De Van Arteveldestraat is geen goede straat voor de handel, veel te druk.” Zijn devies luidt: “Maak de Van Arteveldesraat verkeersvrij en leid het verkeer om langs de Anspachlaan.”

Obama
Het is pas als ik de Visverkopersstraat bereik dat het verkeer lichtjes toeneemt, maar wat me heel erg opvalt op dit kruispunt met de Sint-Katelijnsestraat en de Kiekenmarkt is het ontzettende lawaai dat niet eens zo veel auto’s maken. Er is protest tegen het lawaai van overvliegende vliegtuigen, er is protest tegen het lawaai van voorbijrijdende trams, maar zelden of nooit tegen het lawaai dat auto’s veroorzaken.

Aan het Muntplein gekomen zit de wandeling er op. Het blijft me kwellen waarom het minder druk was dan ik verwacht had. Pas op vrijdagochtend daagt het me: Obama. De Amerikaanse president stuurt het verkeer danig in de war. In de Van Arteveldestraat ten goede. Misschien moet hij wat vaker komen?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni