Bouwgroep Ghelamco heeft in een eerste kennisgeving van zijn project-MER (milieueffectenrapport) meer details gegeven over het nieuwe Eurostadion op parking C, dat ook de thuishaven van voetbalclub Anderlecht moet worden. Tijdens de inzageperiode, die loopt tot en met 19 september, wordt iedereen uitgenodigd opmerkingen te formuleren over de milieueffecten van het stadion.
Eerste spadesteek Eurostadion voorzien op 14 maart 2016
Het document is gepubliceerd op de website van de gemeente Grimbergen en ligt vanaf vrijdag ook ter inzage op de dienst Ruimtelijke Ordening van de gemeente.
De eerste kennisgeving, die is opgesteld door studiebureau Technum, is een blauwdruk van hoe het stadion en de site er volgens Ghelamco zullen uitzien, hoe de mobiliteit wordt georganiseerd en hoe de werken zullen verlopen.
Tijdens de inzageperiode, die loopt tot en met 19 september, wordt iedereen uitgenodigd opmerkingen te formuleren over de milieueffecten om het definitieve project-MER te helpen vormgeven.
Maximaal 40 speeldagen
Het 56,6 meter hoge stadion, dat gebouwd wordt in de westelijke hoek van Parking C, zal volgens de plannen bestaan uit zes niveaus en plaats bieden aan 61.450 toeschouwers. In hetzelfde "multifunctionele complex" komt ruimte voor ongeveer 78.000 m2 horeca, 16.000 m2 kantoren, 24.000 m2 diensten, 10.000 m2 nuts- en gemeenschapsvoorzieningen, en 7.000 m2 socioculturele inrichting en 1.500 parkeerplaatsen. Er zouden jaarlijks op maximaal 40 dagen voetbalwedstrijden georganiseerd worden.
Op de site komt ook een ovalen innovatiecomplex van zes verdiepingen, dat gewijd wordt aan sportgeneeskunde, -raadplegingen en -testen.
De parking met 10.000 plaatsen, die de grootste ondergrondse parking van ons land zou worden, is voorzien onder dit innovatiecomplex. De rest van de site bestaat grotendeels uit een voor het publiek toegankelijke groene zone.
In het noordoosten komt een paviljoen met uitzicht dat dienst zal doen als (sport)bibliotheek.
36 vrachtwagens grond per uur
Als de procedures goed verlopen, is het begin van de werken voorzien voor 14 maart 2016. In een eerste fase wordt 1,2 miljoen kubieke meter grond uitgegraven. Die wordt overdag aan een ritme van 36 vrachtwagens per uur via de ring afgevoerd naar het kanaal Brussel-Antwerpen.
's Avonds komt men aan 12 vrachtwagens per uur. Als de werken later moeten beginnen, wordt dat tempo verhoogd. Waar de grond uiteindelijk terecht komt, hangt af van de vraag op dat moment.
De aanleg van de parking verloopt in vier fases, van 4 mei 2016 tot 3 maart 2017. De bouw van het stadion zelf zou 18 maanden duren en op 1 juni 2018 af zijn. Het prefabmateriaal wordt 's nachts toegeleverd. De kennisgeving oppert ook de mogelijkheid om een tijdelijke betoncentrale op de site te voorzien, en het aanwezige zand te gebruiken voor de productie van beton.
In het document worden tot slot kort de alternatieven voor het stadion op parking C besproken. Maar zowel de renovatie van het Koning Boudewijnstadion als een stadion op het terrein van Schaarbeek-Vorming of de Wanson-site doorstaan de vergelijking niet. Technum stelt voor deze alternatieven niet te bestuderen in het Project-MER.
Eurostadion
Lees meer over: Samenleving , Economie , Eurostadion
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.