Het college van de Stad Brussel zal eind deze maand een beslissing nemen over het autovrij maken van de Anspachlaan tussen Beurs en De Brouckère. Dat zegt burgemeester Yvan Mayeur (PS).
'Eind januari beslissing over autovrije Anspachlaan'
In een gesprek met Le Soir wil de kersverse burgemeester tonen dat het menens is met het voornemen om het stadscentrum te hertekenen op maat van de voetganger. "We moeten snel handelen om protest en juridische procedures voor te zijn", klinkt het. "Ik wil beginnen met het De Brouckèreplein als symbool van veranderering, maar ook aan de Beurs moeten we vooruitgaan om de beslissing onomkeerbaar te maken. De heraanleg van de pleinen zal meer doen om de snelheid van het verkeer te verminderen dan de invoering van de zone 30."
Concreet wil het stadsbestuur de Anspachlaan verkeersvrij maken tussen Beurs en De Brouckère. Auto's zullen de laan nog wel kunnen kruisen op vier plaatsen, onder meer ter hoogte van de Wolvengracht en de Schildknaapstraat. Ter hoogte van die kruisingen moeten ook laad- en loszones komen om de handelaars te bedienen.
Een deel van de handelaars uitte in het verleden al heel wat bedenkingen bij autoloze centrumlanen. "Wat we ook doen, er zullen altijd tegenstanders zijn", zegt Mayeur. "De enige manier om dat te vermijden is door niets te doen. We moeten ervoor zorgen dat mensen naar de stad komen winkelen en flaneren. Een stadsautostrade is ook voor de handelaars niet interessant. De auto's moeten stoppen, niet doorrijden."
Ook voor de hertekening van de Zavel wil Mayeur snel een studie lanceren. Bedoeling is daar om het bovengronds parkeren drastisch te beperken.
Touring: 'Eerst alternatieven'
Automobilistenvereniging Touring is tegen de plannen. "Het gaat om een verbindingsweg en daar kan je niet aan raken zonder alternatieven aan te bieden en zonder overleg met het Gewest dat verantwoordelijk is voor de Kleine Ring", zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Als de centrale lanen worden doorgeknipt, zal die Kleine Ring nog meer verkeer te verwerken krijgen, terwijl die weg nu al verzadigd is."
Volgens de handelaarsvereniging van het centrum zal het doorknippen van de centrale lanen de economische activiteit verstikken. "Er zijn al weinig toegangswegen naar het centrum, terwijl wij weten dat 60 procent van de klanten op de Anspachlaan met de auto komt", zegt voorzitter Alain Berlinblau.
'Globaal mobiliteitsplan nodig'
De actiegroep Pic Nic The Streets, die ijvert voor het autovrij maken van de centrale lanen, is tevreden dat Mayeur werk wil maken van een verkeersvrije as tussen Beurs en De Brouckère, maar heeft ook bedenkingen bij de manier waarop de burgemeester uitpakt in de pers. "Bij dit project is het belangrijk om iedereen mee te hebben en dat is dit misschien niet de goede manier om te communiceren", zegt Joost Vandenbroele aan FM Brussel. "Om de bewoners te betrekken kan men beter een informatiepunt installeren."
Ook bestaat de vrees dat het verkeer zich zal verplaatsen. "De Lakensestraat en de Van Arteveldestraat mogen niet de nieuwe stadsautostrades worden", klinkt het nog. "Daarom is een globaal mobiliteitsplan nodig."
De Stad bestudeert momenteel een circulatieplan voor de Vijfhoek. De resultaten daarvan zouden binnenkort moeten volgen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.