Elektrisch autodelen met Zen Car
In een eerste fase kan de concurrent van Cambio beschikken over zo'n dertig parkeerplaatsen op de openbare weg op vijftien locaties in het centrum van het gewest. Het elektrisch autodelen start in maart.
Lid worden van Zen Car kan voor 40 euro. Daarbij komt een maandelijkse bijdrage van minimum 6 euro. De huur van de wagen kost nadien 7 euro per uur, veel duurder dus dan autodeler Cambio, dat uurprijzen hanteert die minder dan de helft bedragen. Er is wel geen kilometerprijs. Een Zen Car reserveren kan via de telefoon of internet.
Voorlopig biedt Zen Car alleen een erg compact type voertuig (van 2,88 meter lengte en 2 zitplaatsen) aan. "In de komende maanden zullen we ons wagenpark uitbreiden om te beantwoorden aan de verschillende behoeften van de gebruikers," luidt het in een persbericht. Minister Grouwels noemt het een "unieke mobiliteitsoplossing: ecologisch, geruisloos, praktisch, innovatief én stijlvol."
120 kilometer
De wagen biedt plaats aan twee personen, heeft een bereik van 120 kilometer en als hij wordt aangesloten op een van de oplaadpunten, laadt hij in 6 uur volledig op. De bagageruimte heeft een inhoud van 160 liter is geschikt voor privé- of professioneel gebruik. Om de elektrische auto te besturen, is een rijbewijs B nodig.
Cambio was tot op heden het enige commerciële autodeelbedrijf in Brussel. Het telt ondertussen 6.200 klanten en beschikt over een vloot van 200 voertuigen in de stad. Zen Car wil Cambio duidelijk van die troon stoten. Onder het luikje visie van het persdossier lezen we: "Op lange termijn de marktleider worden voor autodelen in België."
Brussels minister voor Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V) steunt de lancering van Zen Car door de parkeerplaatsen ter beschikking te stellen langs gewestwegen. Ook de Gewestelijke Investeringsmaatschappij steunt het initiatief.
'Greenwashing'
Cambio lanceerde zelf al een proefproject met een elektrische wagen maar het bedrijf lijkt niet echt te geloven in autodelen met elektrische voertuigen. Volgens Cambio is Zen Car trouwens niet echt een concurrent en doet de nieuwkomer zich veel groener voor dan hij in wezen is. "Hun filosofie is compleet anders dan de onze," zegt Frédéric Van Malleghem van Cambio Brussel aan brusselnieuws.be.
"Het is aangetoond dat onze wagens echt een alternatief bieden voor het hebben van een auto en een aanvulling zijn op het openbaar vervoer. De wagens die Zen Car aanbiedt zijn echter zo klein dat ze enkel kunnen dienen voor verplaatsingen binnen de stad, als alternatief voor verplaatsingen met het openbaar vervoer, de fiets of te voet. Zen Car doet aan greenwashing en wij vrezen een beetje dat dit op termijn ook schadelijk kan zijn voor ons imago."
Volgens Grouwels is het wel degelijk de bedoeling dat Zen Car complementair is aan het openbaar vervoer. "Ik heb gevraagd om de inplanting van de parkeerplaatsen geval per geval te bekijken. Het netwerk moet complementair zijn met het openbaar vervoer, zoals voorzien in het Iris 2-plan. Daarom heb ik Zen Car voorgesteld om een partnership met de MIVB uit te werken. De stations van autodelen moeten zich in de nabijheid van belangrijke stopplaatsen van het openbaar vervoer bevinden."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.