Elektrisch rijden lijkt vooralsnog niet aan te slaan in de hoofdstad. Slechts 0,1 procent van de in Brussel ingeschreven voertuigen wordt door elektriciteit aangedreven. Dat blijkt uit cijfers die tvbrussel opvroeg.
Elektrische auto’s raken niet uit startblokken
In totaal zijn er in Brussel 627.000 voertuigen ingeschreven. Daarvan zijn er 710 elektrische wagens, wat 0,11 procent vertegenwoordigt. Hybride wagens, die elektriciteit en fossiele brandstof combineren, doen het iets beter: zij zijn goed voor 0,4 procent van de voertuigen. De cijfers moeten wel met een korrel zout genomen worden: in Brussel zijn immers ook veel firmawagens ingeschreven, die niet noodzakelijk in de hoofdstad rondrijden.
Maar ondanks verschillende steunmaatregelen, en ook dit jaar weer mooie stands op het autosalon, blijft het voorlopig wel nog wachten op een boom aan elektrische auto’s. “Je doet het toch vooral om je groene geweten te sussen”, zegt Tony Verhelle, hoofdredacteur van magazine De Autogids. “Financieel heeft het nog geen zin om er een te kopen. Door de forse prijs van de batterijen is een elektrisch wagen toch 30 procent duurder dan een gelijkaardige conventionele wagen.”
Batterijen blijven het knelpunt van elektrische voertuigen. “Die moeten goedkoper en performanter”, zegt VUB-prof Joeri Van Mierlo, die daar onderzoek naar verricht. “Maar ik ben ervan overtuigd dat dat er aan zit te komen.”
Ander knelpunt zijn de laadpunten. “De stad Amsterdam heeft momenteel meer laadpalen dan heel België”, zegt Verhelle. “We lopen daar fel in achter. Wie de verspreiding van elektrische wagens wil promoten, moet daar toch eerst iets aan doen.”
Momenteel zijn er 31 laadpunten in het Gewest, voornamelijk bij tankstations.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.