Elektrische deelscooters: grotere zone, meer voertuigen

PSZ
© BRUZZ
02/11/2017

Deelscooterplatform Scooty vergroot deze week haar dekkingszone én scootervloot in Brussel. Met een nieuw groen Duits scootermodel wil de start-up een jaar na lancering meer zijn dan een gadget, of wegwerpmodel. ‘Wij moéten elke gestolen scooter terugvinden.’

Over free floating deelfietsen gaat het lichtjes onfrisse gerucht: 'de aanbieders geven weinig om een kapotte of gestolen fiets meer of minder.' Niets van dat bij deelscooterplatform Scooty, waar ze benadrukken heel erg met hun scootervloot in te zitten. “Als er eentje drie dagen niet beweegt, zoeken we die op. Om na te gaan waarom ie stil staat, wat eraan mankeert.”

Vorige herfst lanceerde de Belgische start-up 25 scooters in Brussel. Witte en rode, van Spaanse makelij. Nu brengt het bedrijfje groene met een Vespalook op de baan, van een Duitse fabrikant. Die zijn zowel in Antwerpen, waar Scooty sinds de zomer actief is, als Brussel beschikbaar. Doelstelling voor eind deze week: 200 scooters in beide steden staan hebben, waarvan 120 in Brussel. “Een vloot van 1 miljoen euro”, aldus mede-oprichter Bram Vandeperre.

Profijt maken hij en zijn collega’s vandaag niet. Daarvoor is de investering te groot, de vloot te jong en klein. Maar louter een gadget zijn de scooters volgens hem inmiddels niet meer. "Scooty is vandaag een volwaardig transportalternatief waar 2.500 ingeschrevenen wekelijks in beide steden meer dan 1.000 ritten mee afleggen."

Vechten tegen vervuiling
Fileleed en milieuvervuiling zijn de twee voornaamste fenomenen waar Scooty wil tegen ingaan. Op 8 minuten rij je met onze brommers van Flagey naar Schuman, in de spits, maakt Vandeperre zich sterk. De scooters zijn elektrisch en je kan ze droppen waar je wil, ergens in de ‘Scooty-zone’, die deze week is uitgebreid en nu ook tot de Dansaertstraat en Sint-Goriks reikt.

Het systeem is dus dat van free floating, wat betekent zonder vaste stelplaats. Zoals het ook voor deelfietsen (of deelauto’s) bestaat. De strategie is echter merkelijk anders dan die van fietsplatformen als OBike of GoBee Bike. Een scooter kost Scooty bijna 5.000 euro. “Wij moéten elke dag elke scooter terugvinden, ook de gestolen scooters – zo’n drie tot nu.” Wie verkeerd parkeert, bijvoorbeeld op zebrapad of in een parkeergarage, krijgt bij vaststelling telefoon met de mededeling ‘dat zoiets niet de bedoeling is’. "Ons gaat het om de mobiliteitsproblemen én het milieu. Wij willen echt vechten tegen de mentaliteit van vervuiling”, zegt Vandeperre.

300 scooters extra
De toekomstplannen zijn ernaar. In maart wil de start-up er 150 scooters bij, in april nogmaals. De vraag is er, blijkt uit een enquête onder klanten, aldus Vandeperre. Bovendien een sterk signaal om voort te zetten, volgens hem, is dat een groot deel klanten aangeeft Scooty te kennen van horen zeggen, in marketingtermen: word-of-mouth. “Wij groeien dus voorlopig heel organisch”, zegt Vandeperre. “Zonder grote billboards of reclamecampagnes. En wat ons betreft, mag het zo verdergaan. Gestaag groeien, en hopelijk ooit profitable worden.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni