Etterbeek wil geen 'Flagey-scenario'
E en Flagey-scenario is een (Brussels) project waarbij twee of meer belangen botsen, naar het gelijknamige plein in Elsene. Terwijl er samengewerkt zou moeten worden, want meestal gaat het om stadsverfraaiing. Om het algemeen belang, dus. Voor alle duidelijkheid: zo'n scenario is voor het Jourdanplein (nog) niet het geval.
Het Jourdanplein, zowat het dorpsplein van Etterbeek, moet tegen 2011 geheel vernieuwd zijn. Daarbij verschuift de aandacht van de automobilist naar de voetganger. Wel blijven er ongeveer dertig parkeerplaatsen op het plein. De boodschap is: winkelen kan ook te voet.
Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen de federale overheid en het Brussels Gewest, staat in voor de uitvoering van het werk. Althans, voor het gedeelte bovengronds. Maar om de handelaars op het plein niet voor het hoofd te stoten, werd ook ondergrondse parkeergelegenheid (een honderdtal plaatsen) in de plannen opgenomen. Die komen dan voor rekening van de gemeente Etterbeek, iets waar het gemeentebestuur vooral zelf op heeft aangedrongen. "Het is belangrijk om in dit dossier zelf bouwheer te zijn," zegt burgemeester Vincent De Wolf (MR).
De parkeergarage moest al van bij het begin onder het plein komen, maar werd later onder de Froissartstraat gepland. Onlangs bleek echter dat de Froissartstraat een uitgebreide werf niet zou aankunnen. Terug naar het Jourdanplein dan maar.
Handelaars
Een eindbeslissing is er nog niet. "We willen nog met de handelaars van het plein samenzitten om concreet te bespreken wat we juist met het plein willen," zegt De Wolf. "Je mag de handelaars en hun grieven ook niet over dezelfde kam scheren: restauranthouders hebben geen bezwaar tegen de ondergrondse parkeergelegenheid. Dat is begrijpelijk, want iemand die op restaurant gaat, laat zijn wagen een uur of twee achter, en dan is het beter om de wagen op een afgesloten terrein te zetten. Bloemisten, slagers en bakkers zien het anders: hun klanten komen vaker te voet. Als hun klanten dan toch met de wagen komen, moet je parkeerplaatsen voor een vijftal minuten aanleggen; je verliest te veel tijd als je eerst een ondergrondse garage moet binnenrijden. Zij willen genoeg parkeerplaatsen op het plein."
De Wolf wil graag dat het werk in 2010 kan beginnen. "Maar eerst moet er nog een openbare aanbesteding komen, moet de bouwaanvraag ingediend en goedgekeurd worden, en dan pas kunnen we beginnen. Het is moeilijk om hier een timing op te plakken. En ik herhaal: de plannen zijn nog niet definitief," zegt de burgemeester.
Uit een enquête uit 2007 bij handelaars, klanten en omwonenden bleek het volgende: 44,3 procent van de klanten en 41,2 procent van de omwonenden, de twee grootste groepen, zagen toen het toekomstige Jourdanplein graag zonder bovengrondse parkeerplaatsen, maar met een ondergrondse publieke parkeergarage. 68 procent van de handelaars pleitte voor het behoud van de huidige parkeersituatie, mét toevoeging van een ondergrondse parkeergarage.
Dan blijft natuurlijk nog de vraag in hoeverre de Maalbeek, die rustig onder het plein kronkelt, het graafwerk kan bemoeilijken. Beliris wil de beek over het vernieuwde plein leiden, een verwijzing naar het verleden: de geschiedenis van Etterbeek is verweven met de open Maalbeek. Maar de bouw van de garage is gelinkt aan de heraanleg van het plein. En nogal wat werven in Brussel waarvoor Beliris verantwoordelijk is, slepen aan. Afwachten dus.
Lees meer over: Etterbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.