Extra GEN-haltes: Berenkuil, Kuregem, Erasmus
Het investeringsplan 2013-2025 betekent volgens minister-president Rudi Vervoort (PS) een belangrijke stap naar een betere Brusselse mobiliteit. Zo is er sprake van een vijftal nieuwe haltes: Erasmus, Ceria/Coovi, Kuregem, Ganshoren Expo en Verboekhoven in Schaarbeek, waar over tien jaar ook een metro zou moeten stoppen. De aanleg van de nieuwe stopplaatsen zou in 2017 moeten beginnen.
Daarnaast worden ook bestaande haltes zoals Evere opgewaardeerd en het voormalige station Josaphat nieuw leven in geblazen. De overstap met het MIVB-net wordt hier en daar ook geoptimaliseerd. De NMBS plant ook een aanzienlijke investering in het Zuidstation "om het om te vormen tot een station dat zijn statuut waardig is." In totaal gaat het voor de stations om investeringen ter waarde van 450 miljoen euro.
Nog eens zoveel wordt uitgetrokken om doorstroming van het treinverkeer, zowel op de Noord-Zuidverbinding als op de ringsporen, te optimaliseren.
'80 procent van het GEN tegen 2018'
Voor Vervoort moeten de geplande investeringen een snelle uitrol van het GEN mogelijk maken. "Er is genoeg tijd verloren met de invoering van het GEN onder het voorwendsel dat er een gebrek zou zijn aan infrastructuur", zegt hij in een persbericht. "Op wereldvlak zijn we, na Tokio, de stad met de meest uitgebreide spoorweginfrastructuur. Ik denk bijvoorbeeld aan lijn 26. Wat ontbreekt, is een hogere frequentie."
De sporen liggen er, het is tijd om meer treinen in de leggen, is de redenering. Volgens Vervoort kan het GEN-aanbod, onder die naam, vanaf volgend jaar of in 2015 ontplooid worden. Tegen 2018 kan vervolgens 80 procent van het beoogde net gerealiseerd zijn. Daarbij is een goede communicatie nodig om het GEN bekend te maken.
Ook een integratie van de tarieven tussen de verschillende vervoersmaatschappijen dringt zich dan op.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.