Extra lessen Nederlands op zaterdag of woensdag

© brusselnieuws.be
09/11/2010
Vlaams onderwijs- en jeugdminister Pascal Smet (SP.A) heeft een nieuw voorstel om de taalachterstand bij anderstalige kinderen weg te werken. Er moeten extra lessen Nederlands komen op woensdagmiddag of zaterdag. Met name in Brussel zijn die broodnodig vindt de minister. Open VLD noemt het idee een losse flodder, CD&V pleit dan weer voor een breder aanpak.

Smet doet het voorstel in zijn beleidsbrief Jeugd, die hij vandaag aan het Vlaams parlement voorstelt, schrijft De Standaard en wordt bevestigd door het kabinet van de minister. Aan de basis van het idee ligt de vaststelling dat anderstaligen nog erg vaak geen diploma halen.

De minister wil daar nu een mouw aan passen door extra lessen in te voeren, vooral voor kinderen uit het basisonderwijs. Het idee past voor Smet in het concept van brede school.

'Leerlingen in de lagere klas krijgen nu 28 lestijden per week," zegt de woordvoerder van Smet in de krant. "De minister is ervan overtuigd dat veel kinderen nood hebben aan extra lessen Nederlands. Wanneer die extra lesuren moeten doorgaan, kiest de school. Dat kan over de middag, maar evengoed op woensdagnamiddag of zaterdagvoormiddag." Veel kinderen zouden daardoor algauw minstens twee tot drie uren extra les per week krijgen.

Smet is er van overtuigd dat zo'n systeem met name in Brussel, waar anderstalige leerlingen vaak weinig Nederlands praten buiten de school, broodnodig is.

Nogal wat lagere scholen bieden nu al taalondersteuning aan kinderen via de uren voor gelijke onderwijskansen. Maar dat gebeurt tijdens de reguliere lesuren en zorgt er dus voor dat de leerlingen andere uren missen.

De extra uren passen voor Smet in de logica van de taalproef die hij op 6- en 12-jarige leeftijd wil invoeren. Die wordt nu ontwikkeld en zal ten vroegste volgend jaar klaar zijn. De proef wordt geen ingangsexamen maar een hulpmiddel om te bepalen wie extra ondersteuning nodig heeft.

Wanneer en hoe het idee van de extra lessen in de praktijk wordt gebracht is een ander paar mouwen. Meer les betekent immers ook meer centen voor leerkrachten in deze tijden van besparingen.

Losse flodder
Gewezen Vlaams onderwijsminister Marleen Vanderpoorten en Open VLD-collega Irina De Knop zijn tegen het voorstel van Smet en hekelen zijn aankondigingspolitiek.

Ze noemen het idee een losse flodder, omdat het niet duidelijk of de scholen kunnen kiezen wanneer ze de extra lessen geven of waar de minister leerkrachten gaat vinden in de regio's van Antwerpen en Brussel. Net daar is het probleem van gebrekkig Nederlands het grootst is, maar bestaat er ook een tekort aan leerkrachten.

Bredere context
Ook CD&V uit kritiek op het plan van Smet. "Taalachterstand los je niet op met extra lessen," klinkt het bij CD&V-parlementslid Kathleen Helsen. Ze pleit voor een oplossing in de bredere context van het diversiteitsbeleid.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni