Met haar nieuwe parkings keert de Stad Brussel terug naar de ideeën van de jaren ’60 en ’70. Dat zeggen stadsverenigingen Bral, IEB en Arau. “Openbaar vervoer, voetgangers en fietsers moeten altijd voorrang krijgen.”
‘Extra parkings zullen extra auto’s aanzuigen’
De plannen van schepen Els Ampe (Open VLD) om tegen 2018 vier nieuwe ondergrondse parkings te bouwen in de Vijfhoek stuitten op grote verontwaardiging bij de stadsverenigingen. “De stad hanteert de logica: ‘eerst de auto en dan pas het openbaar vervoer en de fiets'. Dit gaat in tegen de maatregelen die vandaag genomen worden in Brussel en in andere Europese steden”, klinkt het in een mededeling.
De stadsverenigingen vrezen ook dat de nieuwe parkings extra verkeer zullen aanzuigen. De Stad blijft dat wetenschappelijke bewezen fenomeen ontkennen”, klinkt het.
Volgens de verenigingen zijn nieuwe parkings niet nodig. “Zeggen dat het aanbod parkeerplaatsen in de Vijfhoek te laag is, is de waarheid kwaad aandoen”, klinkt het. “Het aantal parkeerplaatsen per inwoner en arbeidsplaats is vandaag in Brussel al veel hoger dan in bijvoorbeeld Lyon, Bazel of Genève.”
Bovendien zijn de bestaande parkings onderbenut. “De bezettingsgraad is geen 60 procent”, klinkt het. “In plaats van hier creatief mee om te springen, kiest de stad voor een oplossing die er geen is.”
Bral, Arau en IEB vragen aan de Stad om het aantal auto’s in het centrum drastisch te verminderen en zo “rekening te houden met wat de bewoners nodig hebben: beter levenskwaliteit, gezondere lucht, meer en efficiënter openbaar vervoer en meer kwaliteitsvolle publieke ruimte”.
Groen: 'Megalomaan'
Oppositiepartijen Groen en Ecolo noemt het project van de Stad megalomaan. "Het college organiseert met dit beleid de stilstand en vraagt daarvoor 580.000 euro uit de zakken van de Brusselaars en bezoekers per jaar, “aldus Bart Dhondt en Marie Nagy.
Ook de groenen wijzen op de huidige capaciteit, die onderbenut wordt. "Er zijn heel wat parkeerplaatsen in de vele bureaus die niet gebruikt worden. Er is ook nog een marge in de publieke parkings zelf. Vooraleer je de pleinen van Brussel te grabbel gooit aan bouwpromotoren, zorg er voor dat de parkeerplaatsen die we hebben goed benut worden”, aldus Bart Dhondt en Marie Nagy.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.