Fietsbrigades verbaliseren steeds vaker asociaal rijgedrag

Godfried Roelant
© BRUZZ
27/04/2017

Zowel in Vlaanderen als in de politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene daalt het aantal boetes voor stilstaan en parkeren. De boetes voor asociaal rijgedrag gaan in Brussel Hoofdstad-Elsene wel de hoogte in. Adjunct-commissaris Slosse wijst naar de fietsbrigades als verklaring. “Drie jaar geleden bestond onze fietsbrigade uit negen agenten, vandaag zijn dat er toch al dertien. Zij zijn zeer actief in het verbaliseren van dergelijke inbreuken.”

Mobiliteitsorganisatie Touring dringt aan op strengere controles, want uit hun cijfers blijkt dat inbreuken zoals dubbel parkeren steeds minder worden geverbaliseerd. Zo daalde het aantal boetes voor stilstaan en parkeren in de Vlaamse steden en gemeenten de afgelopen twee jaar met 20 procent, van 631.986 in 2014 naar 523.994 in 2015.

“Tests op een paar wegen tonen aan dat wagens die een rijstrook innemen de wachttijd voor doorgaand verkeer gemiddeld doet verdubbelen”, aldus Touring. “Bovendien komt de verkeersveiligheid in het gedrang door de manoeuvres die weggebruikers moeten doen om een stilstaand voertuig voorbij te steken. Ook voor fietsers is dat gevaarlijk.”

Voor de politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene zien we een gelijkaardige trend. In 2014 werden er nog 111.347 bekeuringen uitgedeeld voor stilstaan en parkeren, terwijl dit vorig jaar terugliep tot 94.173 processen-verbaal op jaarbasis, een daling van 18 procent.

‘Asociaal rijgedrag’
Wat de aanpak van ‘asociaal rijgedrag’ betreft, is er wel een positieve evolutie merkbaar voor de politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene. Tot deze categorie behoren dubbel parkeren, alsook het achterlaten van een auto op fiets- of zebrapad.

Tussen 2014 en 2016 werden er voor dit soort overtredingen maar liefst 1.000 processen-verbaal meer uitgeschreven, wat neerkomt op een stijging van 63 procent. “Het is dan ook een van de prioriteiten van het zonaal veiligheidsplan”, aldus adjunct-commissaris Olivier Slosse.

Fietsbrigades werken
Als verklaring voor dit succes wijst Slosse van de politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene onder andere naar de fietsbrigades en de opname van maandthema’s in het jaaractieplan. “De operationele diensten hebben voor elke maand van het jaar een specifiek aandachtspunt”, zo begint hij zijn verhaal.

“In februari wordt er extra aandacht besteed aan het foutief parkeren in laad- en loszones, terwijl in november het ‘asociaal rijgedrag’ onder de loep wordt genomen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we andere overtredingen links laten liggen.”

Niet alleen het gebruik van thema’s zijn hierbij van groot belang, ook de fietsbrigade biedt een duidelijke meerwaarde. “Drie jaar geleden bestond onze fietsbrigade uit negen agenten, vandaag zijn dat er toch al dertien. Zij zijn zeer actief in het verbaliseren van dergelijke inbreuken.”

Oplossing
Om in de toekomst de hoeveelheid foutparkeerders tot een minimum te beperken wil Touring niet alleen meer controles, maar ook een doordachter beleid. “Om te beginnen mogen parkeerplaatsen niet zomaar meer lukraak verwijderd worden”, zo stelt Touring.

“Verder moet er bij de herinrichting van de wegen rekening gehouden worden met leveranciers door voldoende plaatsen te voorzien om te laden en te lossen. Dat kan op een flexibele manier, zodat er buiten de leveringsuren andere voertuigen gebruik van kunnen maken.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni