Fietsers slikken veel meer fijn stof (update)

© brusselnieuws.be
31/05/2010
Wie met de fiets naar het werk rijdt, krijgt tot negen keer meer fijne stofdeeltjes binnen dan wie de wagen neemt. Dat blijkt uit een studie van Vito, die onder meer metingen uitvoerde in de Brusselse Wetstraat. Een kalmere route kiezen maakt al een heel verschil. [4 reacties]

De onderzoekers stuurden fietsers en automobilisten met meetapparatuur de baan op in de Brusselse Wetstraat, in Louvain-la-Neuve en langs een rustige straat in Mol. Dat bericht De Standaard. In de drie gevallen bleek het aantal fijne stofdeeltjes in de longen van de fietsers veel hoger te liggen.

Fietsers in de Wetstraat ademen zo 5,6 miljoen stofdeeltjes in per gefietste meter. Automobilisten houden het bij 1,3 miljoen deeltjes.

"In Mol lag de concentratie acht keer hoger, in Louvain-la-Neuve zeven keer", vertelt onderzoeker Luc Int Panis in de krant. "Dat komt omdat fietsers sneller en dieper ademhalen door de inspanning, en zo blijven er veel meer deeltjes achter in de longen."

De gevolgen voor de gezondheid van de fietsers zijn nog niet duidelijk. Fijn stof is ongezond, maar fietsen op zich is net weer wel aan te bevelen. "Nu moet er nog verder onderzocht worden of de positieve aspecten van fietsen opwegen tegen de negatieve kanten, het inademen van fijn stof dus" zegt Int Panis. "Maar voorlopig is er geen enkele reden om iedereen af te raden om nog te fietsen naar het werk."

Jozef II

Int Panis wijst erop dat een rustigere route meteen een heel verschil maakt. Zo ademen fietsers in de Jozef II-straat, enkele tientallen meters van de Wetstraat, slechts de helft van het fijn stof in van hun collega's op de drukste as van Brussel.

Of die hoge concentraties ook gevolgen hebben voor de gezondheid, weet Int Panis niet. 'Het is nog niet duidelijk wat de effecten op de gezondheid zijn', zegt hij. 'Fietsen op zich is erg gezond, dat is al uit talloze onderzoeken gebleken. Nu moet er nog verder onderzocht worden of de positieve aspecten van fietsen opwegen tegen de negatieve kanten, het inademen van fijn stof dus. Maar voorlopig is er geen enkele reden om iedereen af te raden om nog te fietsen naar het werk.'

De Fietserbond pleit naar aanleiding van de studie voor een moedigere aanpak van het autoverkeer. 'Het zijn de auto's die de kern van het probleem vormen, niet de fietsers', pleit voorzitter Wim Depondt in De Standaard. 'We moeten nadenken hoe we dat autoverkeer kunnen indijken en hoe we meer, veiligere en beter afgescheiden fietspaden kunnen aanleggen.'

De Lille: 'Stofdeeltjes niet enkel slecht voor fietsers'
Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille ziet naar eigen zeggen maar één langetermijnoplossing en dat is de autodruk verminderen. "Dat vormt tegelijk het vertrekpunt van het IRIS2-plan. Dat wordt momenteel besproken met de andere meerderheidsleden. Verwacht wordt dat het rond de zomer goedgekeurd en voorgesteld wordt."

De Lille: "Iedereen heeft recht op een goede luchtkwaliteit en een aangename leefomgeving. Fietsers, buurtbewoners en bezoekers. Laat ons niet vergeten dat die stofdeeltjes door iedereen ingeademd worden en dat het probleem dus niet enkel en alleen de fietsers aanbelangt."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni