Fietsen in Brussel masker tegen fijn stof

Fietsersbond: tunnelsluiting is opportuniteit voor verandering

© Belga
26/01/2016

De fietsersverenigingen Fietsersbond en Gracq grijpen de sluiting van de Brusselse tunnels aan om te pleiten voor structurele mobiliteitskeuzes op korte termijn. Het beleid dat het Brussels gewest al jaren voert, is te autogericht, zeggen ze dinsdag in een persbericht.

Volgens de Fietsersbond is het objectief om tegen 2020 de autodruk met 20 procent te verminderen en daarnaast het aantal fietsverplaatsingen tegen 2018 op te trekken van 5 procent naar 20 procent nog veraf. Zij vinden dat vandaag het moment is om daar verandering in te brengen.

Het uitblijven van het GEN-project en de overheid die bedrijfswagens blijft subsidiëren, zijn een doorn in het oog van de Fietsersbond en Gracq. Zij zien drie maatregelen die snel winst kunnen opleveren voor het fietsvervoer.

Ten eerste kan het netwerk van gewestelijke fietsroutes, dat voor 80 procent is afgewerkt, met een betere bewegwijzering nu al beter renderen. Ten tweede domineren auto's de heraanleg van grote verkeersassen. Door parkeerruimte weg te halen, kan er een fietspad aangelegd worden dat een veel hogere capaciteit heeft dan een rijstrook voor wagens. Ten derde zou het intergewestelijke Fiets-Gen-netwerk samen met de opkomst van de elektrische fiets de snelste en goedkoopste oplossing zijn voor het fileprobleem, zeggen de Fietsersbond en Gracq.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni